go foto

056-2014

edge
Dinsdag 25 februari 2014:

De creatieve journalist
Oud-collega Karel staat altijd achter zijn vrouw. Dat zou je tenminste kunnen opmaken uit één van zijn fotoprojecten. Hij heeft op honderden plekken plaatjes geschoten van haar achterhoofd (kijk maar eens aan het eind van dit verhaal). Karel is sowieso goed in het verzinnen van concepten. Hij is creatief en journalist. Met zijn bedrijf 'De Mediapraktijk' geeft hij vakgenoten en hun bazen advies over nieuwe denkwijzen in een oud beroep. En dat alles onder het motto: "bedenk eens wat nieuws". Karel is dus niet alleen creatief, maar ook nog eens grappig!

Branded Journalism
We spraken over 'Branded Journalism', de versmelting van marketing en journalistiek. Is dat nou een mooie ontwikkeling waardoor er werk blijft voor journalisten, of verdampen de kernwaarden van ons edele beroep (onpartijdigheid, onafhankelijkheid, nauwkeurigheid en het afleggen van verantwoordelijkheid aan burgers)? We zijn er nog niet helemaal uit, maar wel een stuk verder dan de eerste bak koffie.

Branded Briefing
Voor de volgende keer buigen we ons over de vragen:
1. Kunnen branded journalisten wel voldoende rekening houden met de afnemers, of volgen ze uitsluitend de (inhoudelijke) behoeften van hun broodheer?
2. Is het verstandig om deze stroming het predikaat 'journalism' mee te geven, of gaan we op zoek naar nieuwe woorden: 'branded communication', 'branded briefing' (vind ik heel mooi), 'company story telling', of moet het gewoon 'PR' blijven heten?

Jongens, het was net werken...

edge
blog comments powered by Disqus