go foto

133-2015

Achterhoofden


edge
Woensdag 13 mei 2015
Karel is een oud-collega en we houden contact via Facebook. Hij is creatief en grappig, dat zie je terug in al zijn projecten, groot of klein.

Karel fotografeert bijvoorbeeld al tien jaar lang zijn vrouw. De plaatjes zet 'ie op internet.

"Dat is niet erg creatief of grappig", hoor ik je denken, "want dat doet iedereen". Daar heeft Karel het volgende op verzonnen: hij maakt uitsluitend foto's van het achterhoofd van zijn Saskia. Al een decennium lang! Echt waar. Het zijn foto's van bijzondere plaatsen, of ze zijn gemaakt tijdens andere gedenkwaardige momenten.

Nu houdt Karel ook van feestjes. Hij heeft verzonnen dat 'ie een cadeau wil van al zijn Facebookvrienden. Iedereen moet een foto van zijn/haar achterhoofd insturen. "Voel je vooral verplicht", schrijft Karel fijntjes.

Tot vandaag heb ik gedacht dat Karel de enige was die dit soort foto's maakte. Dat is niet zo. De Russische mediamaker Murad Osmann doet het ook. Hij heeft het idee gejat van Karel…, maar voert het prachtig uit.

Als eerbetoon aan de Uitvinder van het Achterhoofdportret plaats ik vandaag een foto van hemzelf en ook mijn inzending voor zijn jubileum.

edge
Comments

056-2014

edge
Dinsdag 25 februari 2014:

De creatieve journalist
Oud-collega Karel staat altijd achter zijn vrouw. Dat zou je tenminste kunnen opmaken uit één van zijn fotoprojecten. Hij heeft op honderden plekken plaatjes geschoten van haar achterhoofd (kijk maar eens aan het eind van dit verhaal). Karel is sowieso goed in het verzinnen van concepten. Hij is creatief en journalist. Met zijn bedrijf 'De Mediapraktijk' geeft hij vakgenoten en hun bazen advies over nieuwe denkwijzen in een oud beroep. En dat alles onder het motto: "bedenk eens wat nieuws". Karel is dus niet alleen creatief, maar ook nog eens grappig!

Branded Journalism
We spraken over 'Branded Journalism', de versmelting van marketing en journalistiek. Is dat nou een mooie ontwikkeling waardoor er werk blijft voor journalisten, of verdampen de kernwaarden van ons edele beroep (onpartijdigheid, onafhankelijkheid, nauwkeurigheid en het afleggen van verantwoordelijkheid aan burgers)? We zijn er nog niet helemaal uit, maar wel een stuk verder dan de eerste bak koffie.

Branded Briefing
Voor de volgende keer buigen we ons over de vragen:
1. Kunnen branded journalisten wel voldoende rekening houden met de afnemers, of volgen ze uitsluitend de (inhoudelijke) behoeften van hun broodheer?
2. Is het verstandig om deze stroming het predikaat 'journalism' mee te geven, of gaan we op zoek naar nieuwe woorden: 'branded communication', 'branded briefing' (vind ik heel mooi), 'company story telling', of moet het gewoon 'PR' blijven heten?

Jongens, het was net werken...

edge
Comments