go foto

251-2015

Trash


edge
Dinsdag 8 september 2015
Fotograferen is best leuk, maar je moet al die geschoten plaatjes ook bekijken, beoordelen en bewerken. Vandaag heb ik ruim acht uur achter het grote scherm gezeten. Ik ga maar eens een kussen onder m'n kont schuiven…
Comments

106-2015

Think Different


edge
Donderdag 16 april 2015
Tijdens het avondeten stellen we elkaar vragen. Bijvoorbeeld: "Waar werd je vandaag blij van?"
Ik wist het dit keer meteen: van een vergaderkamer!
Wat???

Vanmiddag zat ik op de vierde etage van een voormalige krantenpand in Amersfoort. Bij gebrek aan lezers is de krant verdwenen en wordt het gebouw bevolkt door creatievelingen. Ze zijn allemaal zelfstandig: geen baas, een onzeker inkomen en heel veel plezier.

Mijn gastheer van vandaag, Hans, heeft een eigen kamer. Op de binnenkant van de deur staat een oude reclamecampagne (1997-2002) van computerfirma Apple. Helemaal rechts onderaan zijn -in kleine letters- de credits geplakt: 'Apple Inc.'

Ik dacht nog: dat is een enorme tegenstrijdigheid, want de computerbouwer wilde met de advertentie onafhankelijkheid prediken. Er wordt gejubeld over mensen die zich los maken van gevestigde ideeën en hun eigen vrije geest volgen. Zo'n verhaal moet je eigenlijk niet ondertekenen met de naam van een multinational, maar ja, het is natuurlijk wel gewoon een advertentie….

Toen ik weer thuis was, heb ik via Google nog even gezocht naar de originele campagne. Vreemd genoeg kan ik die naamsvermelding nergens terug vinden. Er zijn versies zonder vermelding van de bedrijfsnaam en er zijn versies met alleen dat mooie grafische appeltje waar een hap uit is. Sterker nog: Apple heeft pas in 2007 gekozen voor de toevoeging 'Inc.' en toen was deze campagne al vijf jaar beëindigd.

De vraag is nu: waar komt dat 'Apple Inc.' vandaan op de deur van Hans? Ik weet het niet, maar ik werd wel heel blij toen ik tijdens de zoektocht al die oude video's weer langs zag komen…..

Comments

322-2014

edge
Donderdag 20 november 2014: Fotografie is bewerkelijk. Van video krijg je hoofdpijn.

De afgelopen weken is er hard gewerkt aan een videoproductie. Vandaag heb ik de laatste hand gelegd aan een bijbehorend promofilmpje.
Pffff, dat is echt monnikenwerk zeg.

Met een proefversie van Adobe Premiere heb ik vandaag zitten sleutelen. Het korte filmpje heeft me een dag gekost en nog is het niet helemaal klaar.

Laat mij maar lekker fotograferen...
Comments

260-2014

edge
Vrijdag 19 september 2014: Oude mensen zijn 'merkentrouw'. Dat betekent dat ze niet snel veranderen van shampoo, kruidenboter, of type ondergoed.

Voor mij heeft dat niets te maken met leeftijd, want al sinds mensenheugenis ben ik heftig verknocht aan Volvo en Apple. Ik gedraag me als een onbezoldigd marketeer, een evangelist, niets is me te dol om te zeggen hoed goed die twee merken zijn. Als mensen kritiek hebben op mijn Grote Liefdes (ze bestaan echt) dan doe ik alsof het langs me heen gaat en lach een beetje. Ondertussen voelt het als dolksteken in de buurt van het hart....

Dat ter inleiding op het verhaal van vandaag.
Ik heb voor het eerst een landelijke reclamespot voor de radio ingesproken. Mijn ervaringen met inspreekwerk beperken zich vooralsnog tot integere documentaires, wervende bedrijfsfilms, TV-promo's, radiojingles en nog wat meer van dat soort zaken. Een spot voor een commercieel bedrijf mocht nooit, want dat zou imagoschade voor mijn werkgever kunnen betekenen. Nu ik weer eigen baas ben, is er meer mogelijk. Veel meer.

Die bewuste reclamespot wordt -vanaf nu- uitgezonden op een landelijk nieuwsstation. Leuk toch?!
Er is slechts één klein puntje: de spot is gemaakt voor Microsoft!!!!!
Apple eat your heart out....
Comments

234-2014

edge
Zondag de 24ste: Het was vandaag weer eens tijd voor een bezoek aan mijn favoriete snoepwinkel in Amsterdam. Je vindt 'm in het voormalige Hirschgebouw aan het Leidseplein, pal tegenover de Stadsschouwburg.

In de voorgevel is een waanzinnig mooie, halfronde ruit aangebracht, de droom van iedere fotograaf, want spiegeling en doorkijk zijn niet van elkaar te onderscheiden.

Verder stond er op de Dam een pausachtige Hare Krishnameneer rozen naar het publiek te mikken, sprong er een vrouw tussen m'n lens en een rijtje mooie grachtenpanden en las een oudere dame niet goed wat er op het hek stond geschreven.

Het was een verwarrende, maar wonderschone middag....

edgeedgeedge
Comments

140-2014

edge
Woensdag 22 mei: Het is zover. Het langverwachte boek is er. Eindelijk.

Brand Journalism
Aan het begin van dit jaar heb ik desk research gedaan naar een relatief nieuwe stroming in journalistenland. Daarnaast heb ik met wat mensen gesproken over het onderwerp en een paar online discussies gevoerd. Al dat noeste werk is nu gebundeld in een zeer toegankelijk en volledig digitaal boekje. Er staan zelfs ontzettend leuke filmpjes in... Jippie!

Voor een beperkte kring mazzelaars
Het is allemaal 100% Apple. Je moet dus echt een iPad, iMac, of MacBook hebben om van dit meesterwerk te kunnen genieten. Een iPad is ideaal. Check de vereisten in het plaatje. En je moet er ook geld voor over hebben: net geen 5 Euro. Of je kiest voor het gratis inkijkexemplaar, maar dat is natuurlijk een mager uittreksel. En als het boekje bevalt, mag je ook waarderingssterren toekennen. Ik adviseer de volle vijf, maar je kunt natuurlijk ook een ander aantal overwegen (zie tabje 'beoordelingen en recensies').

Alles wordt duidelijk als je op het bovenstaande plaatje klikt, of de link hieronder in je browser plakt. Zet 'm op!!!! https://itunes.apple.com/nl/book/brand-journalism/id879089251?mt=11
Comments

097-2014

edge
Woensdag de 9e april: De vaste lezers van deze verhaaltjes kennen inmiddels mijn uitbundig enthousiasme over Het Vrije Ondernemerschap. Korte samenvatting voor al die anderen: geen baas, uitsluitend 'ja' zeggen tegen werk dat je ook echt leuk vindt en tussendoor genieten van de zon.

Toch ontkom je als ZZP'er niet geheel aan Vervelende Verplichtingen (VV's).

Dit is de tijd van de omzetbelasting, bijvoorbeeld. Als je dat fenomeen niet kent: dat zijn veel verschillende getallen op een rij en het is de kunst om ze zo op te schrijven dat je niks hoeft te betalen aan Jeroen Dijsselbloem. Pffff, dat valt nog lang niet mee.

Eigenlijk wil je dat niet, dat gedoe met de belastingen. Gek dus dat ik de afgelopen maanden als een zot moeite heb gedaan om ook in Amerika belasting te kunnen betalen. Het nieuwe boek over 'Brand Journalism' moet in de iBookstore van Apple en dat kan alleen als je een persoonlijk belastingnummer hebt van de IRS. Eindelijk is het binnen!!!

En dan was er plotsklaps ook nog een grote run op mijn fotowinkeltje. Dat levert een boel regelwerk op. Opeens zit je dan diep in de offertes, maak je keiharde deals met leveranciers en doe je ingewikkelde rekensommetjes over winstmarges, omzet en meer van dat soort ellende.

En dat allemaal in de wetenschap dat Jeroen en Barack me aan het eind van dit kwartaal tot op de Euro (of Dollar) controleren... Maar mij hoor je niet zeuren. Echt niet!
Comments

062-2014

edge
Dinsdagochtend 4 maart, heel vroeg: Het is maar de vraag of ik er trots op ben...

Beetje Amerikaans
Sinds vanochtend half één ben ik in het bezit van een Amerikaans belastingnummer!!!! Niet omdat ik graag in twee landen mijn sociale plicht doe en bijdraag aan het welzijn van de maatschappij, maar omdat het moest. Als het allemaal een beetje meezit, dan ligt namelijk binnenkort mijn eerste echte eBook in de AppleStore. Echt! Heus! Je leest het goed!
U bent nu op het weblog van een publicerend auteur...

Liftmuziek
Het had wel wat voeten in de aarde. Het schrijven van het boek was een peuleschilletje vergeleken bij de aanvraag van dat BTW-nummer. Ik zal ook veel boeken moeten verkopen voordat de telefoonkosten met Amerika weer zijn terugverdiend. Ruim anderhalf uur heb ik met Chicago (of zo) aan de lijn gehangen. Het laatste kwartier om wat zaken te regelen en alle voorgaande tijd heb ik geluisterd naar liftmuziek. De IRS (= Department of the Treasury - Internal Revenue Service) heeft de rechten van twee non-descripte melodietjes gekocht en die hoor je in een rondlopertje (= oude radioterm).

Bestseller
Maar goed, het EIN-nummer is binnen en meteen bruikbaar zei de meneer die me hielp. Nu nog even afwachten of mijn vrienden van Apple het goed vinden dat ik verkooprecords ga breken. Dat hoor ik morgen...
Comments

361-2013

edge
27 december 2013: De Kerst is voorbij. Het waren zware dagen. Mijn geloof heeft een fikse deuk opgelopen. Nee, schrik niet, ik bedoel in computerfabrikant Apple. Vanaf het begin van de jaren negentig ben ik evangelist voor het merk. Nu is de liefde tanende. Dat komt zo: ik moest bestanden van de ene naar de andere PC kopiëren. Urenlang heb ik achter het beeldscherm zitten staren naar balkjes die volliepen en pop-up vensters met foutmeldingen. Dat heeft drie dagen geduurd.... Vandaag kon ik eindelijk bellen met de goeroes, de geniussen van Apple. Eerst kreeg ik een junior aan de lijn. Die gaf de moed na een uur op en verbond me door met een senior. Daar heb ik nog eens twee-en-een-half (2,5!!!!) uur mee aan de telefoon gezeten. Ik ken nu echt alle de krochten van de digitale doos. Het mocht echter niet baten. De foutmeldingen bleven. Uiteindelijk verzuchtte senior: "Ik heb altijd een oplossing gevonden, maar dit keer ben ik verslagen." Gek genoeg voelde dat als een persoonlijke overwinning: ik ben geen dombo! Als zelfs de goeroes falen, dan hoef ik me zeker niet te schamen.
Je zult begrijpen dat m'n dagelijkse zoektocht naar een leuke foto door al dat computergeneuzel ook averij heeft opgelopen. Het werd dus tijd voor een noodoplossing. Die diende zich aan in de vorm van een woonwinkel in Hoogland. Daar hangen mijn foto's prominent in de etalage. Die heb ik toen maar gefotografeerd. Is er uiteindelijk toch nog een kopie gelukt...
Comments

193-2013

edge
12 Juli 2013: Jaren geleden mocht ik een keynotespeech bijwonen van ene Guy Kawasaki. Het was ergens in een immens congresgebouw in Las Vegas. In de zaal zaten een paar honderd internationale radiobonzen en Guy stapte in z'n uppie over het kolossale podium. Hij had maar drie of vier Powerpoint-slides bij zich en verder alleen zichzelf. De man is ongeveer 1 meter zestig hoog, geboren in Honolulu, volledig veramerikaniseerd, een Apple-evangelist van het allereerste uur en voorzien van heel veel woorden en goede grappen. Hij liet die hele zaal in volledige adoratie zeker een uur aan z'n lippen hangen. De boodschap was dat je de concurrent beter moet kennen dan jezelf. Ik trek dat in twijfel, maar ook al is het maar half waar, dan moet je de concurrent in ieder geval kennen. Daarom heb ik vandaag een werkbezoek gebracht aan IKEA. Die Zweedse interieurreus verkoopt namelijk foto's op canvas, net als ik. Het was een keiharde confrontatie met de tegenstander. Ze verkopen fotodoeken voor 30% van mijn productiekosten. Op basis van de prijs ga ik de strijd dus nooit winnen. Natuurlijk is mijn canvas van betere kwaliteit en het frame is steviger en de afdruk mooier. Bij de Zweed worden wereldwijd duizenden dezelfde exemplaren uit grote, bruine, kartonnen dozen getrokken. Mijn foto's zijn uniek en hebben een verhaal. Dat verhaal ga ik vertellen. Verhalen verkopen. IKEA eat your heart out…
Comments

056-2013

edge
Maandag 25-02-2013: De eerste dag van de werkweek…
Comments

305-2012

edge
Vrijdag 3 november 2012: Van mijn favoriete snoepwinkel aan het Leidseplein mocht ik een heel duur snoepje komen ruilen. Niet dat het oude exemplaar vies was, maar de nieuwe versie is twee keer lekkerder. Goede service!!!
Voetnoot 1: lieve lezer, ik houd van Apple en soms moet je m'n lofzangen maar even accepteren…
Voetnoot 2: op de foto het vooraanzicht van de Apple Store in Amsterdam (genomen met een iPhone 5 en sterk bewerkt met Snapseed)
Comments

008-2012

't Is 8 januari en ik geloof niet dat we deze winter al serieuze temperaturen onder het vriespunt hebben gehad. Min twee was waarschijnlijk het absolute dieptepunt en dat terwijl er een 'horror winter' was voorspeld door een Britse meteoroloog. Overigens gaat het wel stevig tekeer in Scandinavië en de Alpen. Wij vallen in Nederland tussen wal en schip en zijn een soort neutraal gebied. Vandaag was het een graad of zeven en mistroostig grijs. Ik ben maar binnen gebleven en heb me gestort op Photoshop. Van dat programma gebruik ik waarschijnlijk niet meer dan 10% van de mogelijkheden. Vaak kom ik bij de afwerking van foto's niet eens buiten (het fantastische) Aperture. Vandaag was er alle tijd om een beetje te oefenen.

Ooit zag ik een fotografisch geintje waarbij het scherm van een computer doorzichtig was gemaakt. Je zag alles wat er achter de computer stond. Eigenlijk een heel simpel grapje waar je maar twee foto's voor nodig hebt: één met een laptop en één waar de laptop is verdwenen. Zoiets als dit…

doorzichtige laptop 1

doorzichtige laptop 2

Het is de bedoeling dat je het blauwe vlak in de foto met de laptop verwijderd en de plaatjes achter elkaar in Photoshop legt. Klaar ben je. Nou ja, niet helemaal, want de selectie van het blauwe scherm valt nog lang niet mee. De details aan de onderkant (het Apple Dock) en de icoontjes op het bureaublad raakten bij mij vervormd. Het zag er echt niet uit. De meest beschadigde onderdelen heb ik apart losgeknipt uit de originele foto en keurig bijgeplakt in een extra laag. Daarna is er nog een transparant laagje blauw toegevoegd om de suggestie te wekken dat je naar een beeldscherm kijkt. Tot slot heb ik in Aperture de helderheid, het contrast en de scherpte nog wat opgeschroefd. Het eindresultaat ziet er dan zo uit.

08-01-2012
Comments