go foto

290-2015

Kaalstaart


edge
Zaterdag 17 oktober 2015
Het is weer raak: Amersfoort zet alle poorten naar kunst, cultuur en wetenschap wagenwijd open. Je kunt in De Nieuwe Stad terecht voor het Kaalstaartfestival en het oude centrum (+ omstreken) presenteert zondagmiddag de KunstKijkRoute. Het is fantastisch om te zien hoe creatieve geesten zich vol overgave storten op dingen waar ik meestal niets van begrijp.

De mevrouw op de foto is bezig met een potloodtekening die uiteindelijk zo'n 18 vierkante meter groot gaat worden. Ze werkt er 33 uur aan (033 is het kengetal van Amersfoort).

Passie en betrokkenheid, lieve mensen, daar is deze stad vol van…
Comments

165-2015

Hassan


edge
Zondag 14 juni 2015
Heb je Hassan gezien?
Ik vraag het maar, want misschien heb je eerst naar het superslanke figuur van de zangeres zitten kijken. Haar naam is Manon Kolman en ze won precies een jaar geleden de ArteGanza talentscout. Nu stond ze -tijdens het jazzfestival- op het podium van de Appelmarkt. Buitengewoon plezierig om naar te kijken en te luisteren.

Hassan zit voor dat grijze kunstwerk. Hij lacht zo vriendelijk. Nu zie je hem wel, toch?

Hassan is één van de sleutelfiguren in het culturele circuit van Amersfoort. Bovendien is hij groot pleitbezorger van diversiteit in de stad (en de hele wereld waarschijnlijk). Je kunt zijn gedachtengoed lezen op de site van ArteGanza, of komen luisteren naar al het jonge muziektalent dat hij een podium geeft.

Hassan is top. Ik steek mijn duim voor hem op!
Comments

089-2015

Platzak


edge
Maandag 30 maart 2015
Mijn zicht op Amersfoort wordt steeds beter.

Het is een gave stad, maar als je er dieper inkruipt (of boven gaat hangen), dan ontdek je ook wat rotte plekjes. We staan bijvoorbeeld onder preventief financieel toezicht. Het stadsbestuur moet met een herstelbegroting komen en mag in de tussentijd geen nieuw beleid ontwikkelen.

In een ultieme poging om democratisch te doen, vraagt de Raad alle Amersfoorts om mee te denken over bezuinigingsmaatregelen. Op de site van onze burgemeester staan 23 deelprogramma's, variërend van 'Publieke dienstverlening' tot 'Ambulante zorg'. Bij al die deelprogramma's zit een uitgebreide begroting met daarin opgenomen de mogelijke consequenties van diverse bezuinigingsmaatregelen. Het is een dikke dagtaak om een klein beetje inzicht te krijgen.

Je kunt ook zien hoeveel er al gereageerd is. Da's best geinig...
Vrijwel geen enkele deelbegroting krijgt meer dan 25 reacties. Een uitschieter is 'Algemeen Bestuur' met 42 inzendingen. Alleen 'kunst en cultuur' brengt de gemoederen echt in beroering. Ik tel zojuist 659 (zeshonderdnegenenvijftig!!!) mensen die een bericht hebben gestuurd.

De afgelopen jaren is de culturele sector van Amersfoort al stevig aangepakt. Ik denk dat alle kunstenaars, museumdirecteuren, fotografen en andere betrokkenen een tweede bui zien aankomen. En vallen zal 'ie, ondanks alle smeekbeden in het forum.

Best spijtig, want ik kreeg net de indruk dat Amersfoort wat grootstedelijke allure begon te ontwikkelen en daar hoort een ambitieuze kunst- en cultuursector onlosmakelijk bij. Nou niet dus, want zo goed heb ik de begroting dan wel weer gelezen. Jammer, jammer, jammer!

Maar, je ziet het aan de foto: ik houd onze bestuurders goed in de gaten....
Comments

143-2014

edge
Zonnige zondag 25 mei: Kunst & cultuur is prachtig. Dit weekeinde ben ik er door overspoeld.

Het Klein Amersfoorts Koor zong en speelde een muziektheatervoorstelling. Thema: de 'ommekeer' van Orfeo. Een heuse Griekse tragedie, gelardeerd met pop- en klassieke nummers. Het feestje vond plaats in het Rietveldpaviljoen. In dat gebouw is op dit moment ook een expositie van het project 'Amersfoort Fotostad'. Ik mocht er plaatjes schieten. Het was heerlijk! Ik heb het stralende zonnetje niet eens gemist.

Mocht je binnenkort in Amersfoort zijn en tijd hebben om naar het Rietveldpaviljoen te gaan, bekijk dan vooral de fotoserie van Patrick Siemons eens. Vriend Jaap en ik noemen 'm gekscherend 'vrouwen aan touwen in oude gebouwen'. Ik houd er van.
Comments

118-2014

edge
Voormalig Koninginnedag: 't Werd een cultureel dagje.

De tocht verliep van het Eyemuseum, via de kermis op De Dam naar het Leidseplein.
In Pathé draaide de film 'The Grand Budapest Hotel' en iets verderop speelde Jeroen Krabbé (e.a.) in de theatervoorstelling Vaslav. Beide waren prachtig. De film blonk uit door de kolderieke beelden en de waanzinnig mooi 'gefotografeerde' portretten. Vaslav was intrigerend. Verfijnde dialogen in een zeer afwisselend decor. Eenvoud met grote zeggingskracht. Mooi!

Oh en dan die stoel. Hij staat voor een verheven doel. Het is kunst op hoge poten. De schilder is er nog mee bezig!
Comments

167-2013

edge
Zondag 16 juni 2013: In Amersfoort hebben we al zes jaar het festival 'Gluren bij de buren'. Allerhande amateurmusici treden op in huiskamers en daar mag je dan gratis gaan kijken. Sinds twee jaar is er ook een zomervariant: 'Struinen in de tuinen'. Het concept is hetzelfde, namelijk gratis naar het territorium van je buren gaan en daar kunst & cultuur snuiven, maar bij mooi weer kom je niet verder dan de tuin. Vandaag straalde de zon en was er op tachtig plekken een optreden. Ik heb vier achtertuinen bezocht. Hier boven een plaatje van een buitengewoon goed bluesbandje: the Stranger Blues.

En dit is de zangeres van LaJazz.

edge
Natuurlijk was ook het Klein Amersfoorts Koor van de partij.

edge
En 'El & the Floorfillers' traden op in een woongemeenschap voor bejaarden. De oudjes gooiden hun voeten hoog boven de rollator. 't Was echt ontzettend gezellig.

edge
Comments

112-2013

edge
Maandag 22 april 2013: Vandaag sprak ik met een paar collega's over de toekomst van de Radio. Dat deden we 'buiten de deur' in een klein bovenzaaltje van een populair restaurant in Hilversum. Aan de muur hing een foto uit een ver verleden: een bouwvakker die werkt aan het Empire State Building. Dat soort platen zit gegrift in ons collectief geheugen, net als dat rijtje mannen op een stalen balk, hoog boven New York. De bijeenkomst duurde drie uur en al die tijd werd mijn blik gevangen door dat beeld van een paar ijzeren balken, een bungelende man en een vage blik op het Chrysler-gebouw. Langzaam vormde zich de vraag waarom deze foto('s) zo lang de aandacht kunnen vasthouden. Heeft het te maken met de gevaarlijke situatie, met de compositie, de sfeer van vernieuwing in het verleden, stoerheid, de afdrukkwaliteit, de moed van de fotograaf? Eén van mijn collega's wist zeker dat de foto niet 'echt' is en dat we daarom blijven kijken. Wie het weet, mag het zeggen. Boeiend is het wel.

[©Charles Clyde Ebbets, jaren '30, New York]
edge
Comments