go foto

285-2015

Ambassadeur


edge
Maandag 13 oktober 2015
Amersfoort is als een leuke vrouw: mooi, ze verrast je steeds en je kunt er verliefd op worden.

We zijn al sinds mensenheugenis het geografisch middelpunt van Nederland. Het hele kadastrale stelsel van ons land begint bij de Onze Lievevrouwetoren. Kun je nagaan….

Amersfoort heeft ook de beste hotels en een heuse bierbrouwerij. Het stikt hier van de fotografen en het geboortehuis van Piet Mondriaan staat ergens aan een idyllisch grachtje.

Maar goed, daar wilde ik het helemaal niet over hebben. Ik ben namelijk reuze trots op het innovatieve vermogen van deze stad. Duurzaamheid staat hoog in het vaandel en een aantal oude fabriekscomplexen wordt door jonge ondernemers in beslag genomen. Hergebruik optima forma. Oh ja, check ook even 'het Groene Huis', volledig gebouwd volgens de richtlijnen van de circulaire economie.

En nu is er weer PicNic, een start-up met een virtueel supermarktconcept. Het idee is dat je online je etenswaren bestelt en dat ze je boodschappentas dan gratis komen thuisbezorgen. Met een groen, elektrisch autootje natuurlijk en op een afgesproken tijdstip. Je hoeft dus niet de hele dag vrij te nemen om de bestelling in ontvangst te nemen.

Het is de bedoeling dat Amersfoort proefkonijn is en dat daarna heel Nederland aan de PicNic kan.

Onze burgemeester heet Lucas Bolsius en ik weet dat hij altijd op zoek is naar goede Citymarketeers. Ik zeg verder niks…
Comments

230-2015

Het Radioraadsel


edge
Dinsdag 18 augustus 2015
Talkshowhost Jeroen Pauw heeft pas geleden het einde van het TV-tijdperk aangekondigd. Andere Grote Geesten zijn hem al voorgegaan in die visie, maar als Jeroen een stelling poneert, komt het beter binnen. Jeroen heeft natuurlijk gelijk. Aan alles komt een eind, ook aan de manier waarop we televisie consumeren.

De mediawereld is enorm in beweging: kranten en tijdschriften kunnen geen betalende abonnees meer vinden, de distributie van films loopt niet meer via de videotheek, de muziekindustrie is z'n businessmodel (CD-verkoop) kwijtgeraakt, de kwaliteitsjournalistiek ligt onder vuur en zo kan ik nog wel even doorgaan. De digitalisering en het internet hebben onze traditionele werkwijze drastisch en voorgoed overhoop gegooid. Dat doet pijn in veel gevallen, maar het opent ook nieuwe perspectieven.

Vreemd genoeg maken radiomakers zich nergens zorgen over. Ik bespeur onder vakgenoten nauwelijks enige onrust. Het is alsof ze denken dat de storm wel aan het honderdjarige medium voorbij trekt. Dat is natuurlijk een illusie, maar als ik dat uitspreek, hoor ik mijn gesprekspartners vol vuur betogen dat het bereik van radio nog steeds enorm is. Meestal wordt de verdediging onderbouwd met kleurrijke staafdiagrammen en prachtige luistercijfers.

Er is wel wat in beweging. Zo wordt er hard getrokken aan de introductie van DAB+ (een soort digitale FM) en bijna ieder radiostation knutselt wanhopig aan het zenderformat (met als gevolg dat alles op elkaar gaat lijken).

En ik blijf twijfelen.

Waarom gaat alles op de schop en Radio niet? Het is inmiddels bekend dat consumenten het initiatief volledig in eigen hand willen hebben. Ze willen bepalen of ze iets afnemen, wanneer ze dat doen en tegen welke prijs. Alle waar moet simpel toegankelijk zijn, het aanbod overweldigend en je moet als klant kunnen 'cherry picken' (alleen de dingen gebruiken die jij interessant vindt). Spotify is een goed voorbeeld in de radiosector. Ik weet dat radio anders is dan een oneindige muziekbibliotheek, maar er zijn ook veel overeenkomsten. Eén ding is zeker: een Spotifyluisteraar heeft geen radioprogramma aan staan.

Laat me voor één keer profeet spelen: Radio gaat op korte termijn een turbulente tijd tegemoet waarin alle oude zekerheden ter discussie komen te staan. Ik weet nauwelijks waar we over tien jaar staan, maar in ieder geval zal het audiolandschap volstrekt anders zijn dan in 2015.

Het Medium Oonk heeft gesproken, UGH!
Comments

041-2015

Ontdek Discover!


edge
Dinsdag 10 februari 2015: Amersfoort is prachtig! Dat weet je inmiddels, want het staat hier vaak genoeg.

Vanmiddag heb ik weer een nieuwe parel ontdekt. Hans van Helden had me uitgenodigd om eens te komen kijken bij Discover!

Discover! is een verzamelbedrijf van ZZP'ers. Je kunt er een bureaustoel huren en -samen met collega's- aan de slag gaan. Dat is niet nieuw. Soortgelijke initiatieven vind je ook in andere steden. Sterker nog: in Amersfoort hebben we er meerdere.

Discover! is bijzonder om een aantal redenen:
1. het pand ligt op een fantastische plek, net naast het Stadhuis aan de verkeersader rond de stad,
2. binnenkort start een intensief en duur opleidingstraject voor ZZP'ers. Startende ondernemers die weinig geld in kas hebben, kunnen het cursusgeld terugbetalen door -als ruilmiddel- hun diensten aan te bieden,
3. het barst bij Discover! van de idealen. Ook mensen die eigenlijk geen aansluiting meer kunnen vinden met de arbeidsmarkt, worden liefdevol opgenomen en begeleid.

Ik houd van dit soort projecten: groot maatschappelijk engagement en tegelijkertijd de wilskracht om zelf de broek op te houden.

Discover! is gehuisvest in het voormalige gebouw van de Amersfoortse Courant. Er zitten tekstschrijvers, websitebouwers, fotografen en er wordt audio en video gemonteerd. Je zou dus verwachten dat er flink wordt gecommuniceerd over alle successen. Toch is er nauwelijks openbare informatie over het initiatief te vinden. De parel ligt nog veilig in z'n schelp. Wat mij betreft, wordt 'ie snel ontdekt...
Comments

009-2015

edge
Vrijdag 9 januari 2015: "Wat hebben Erdal schoensmeer, Vlivo vliegenvangers en Prodenttandpasta gemeen?" Juist, het zijn allemaal producten die ooit in Amersfoort werden gemaakt. Ik kwam er vandaag pas achter.

In 1936 ontwierp ene Philippe Anne Warners aan de rand van de Amersfoortse binnenstad een enorm industrieel complex. In de volksmond ging het -jaren later- 'De Prodentfabriek' heten. In 2011 kwam het gebouw leeg te staan. De tandpastafabriek was overgeplaatst naar Frankrijk en de zaak werd gesloten.

Twee jaar later gingen de poorten weer open voor kunstenaar, advocaten, webbouwers en tientallen andere starters. Het terrein wordt nu 'De Nieuwe Stad' genoemd en bruist van levenslust. Ik mocht er vanochtend even een kijkje nemen. Kunstenares Trudi had me uitgenodigd. Ze heeft er een atelier. Haar dochter -die lingerie ontwerpt- zit in dezelfde ruimte. 't Gaat allemaal prima samen.

Soms kom je op plekken waar je meteen thuis bent. Dat gevoel had ik vandaag. Er zitten al een paar fotografen, een webdesigner en waarschijnlijk ook wel een tekstschrijfbureau. Heel hard nodig ben ik dus niet, maar gezellig lijkt het me wel....
Comments

175-2014

edge
Donderdag de 26ste: Vandaag wordt op het Media Park in Hilversum het traditionele 'Mediapark Jaarcongres' gehouden.

Tientallen sprekers van uiteenlopende publicatieplatforms geven hun visie op innovatie. Het is zwaar weer in deze industrietak en dan houd je alleen het hoofd boven water als je op tijd nieuwe wegen inslaat.

Ik was een tikkie teleurgesteld over de bijdrage van Matt Boggie, hoofd van de onderzoekafdeling bij The New York Times. Iemand anders bij deze prestigieuze krant liet pas geleden een intern strategierapport lekken. De inhoud loog er niet om. De 'NYT' nam zichzelf stevig de maat en toonde tekenen van jaloezie als er vergelijkingen werden gemaakt met concurrerende kranten.

Matt Boggie wilde geen woord zeggen over dat rapport, terwijl ik me daar nou juist zo op had verheugd. Je moet namelijk weten dat The Times één van de meest innovatieve krantenconcerns is en de afgelopen jaren waanzinnig mooie projecten heeft opgezet. Als zo'n bedrijf kritisch naar z'n eigen toekomst kijkt, wil ik daar graag alles, maar dan ook alles over horen.

Overigens was het verhaal dat Boggie wel vertelde best interessant. Hij is een goed communicerende computernerd en in eerste instantie geïnteresseerd in techniek. Toch was 'ie realistisch genoeg om ons mee te geven dat het allemaal uitsluitend draait om de inhoud ('content' heet dat in onze kringen). En daar heeft de man volledig gelijk in: een prachtige website zonder bijzondere verhalen zal nooit een succes worden....
Comments

140-2014

edge
Woensdag 22 mei: Het is zover. Het langverwachte boek is er. Eindelijk.

Brand Journalism
Aan het begin van dit jaar heb ik desk research gedaan naar een relatief nieuwe stroming in journalistenland. Daarnaast heb ik met wat mensen gesproken over het onderwerp en een paar online discussies gevoerd. Al dat noeste werk is nu gebundeld in een zeer toegankelijk en volledig digitaal boekje. Er staan zelfs ontzettend leuke filmpjes in... Jippie!

Voor een beperkte kring mazzelaars
Het is allemaal 100% Apple. Je moet dus echt een iPad, iMac, of MacBook hebben om van dit meesterwerk te kunnen genieten. Een iPad is ideaal. Check de vereisten in het plaatje. En je moet er ook geld voor over hebben: net geen 5 Euro. Of je kiest voor het gratis inkijkexemplaar, maar dat is natuurlijk een mager uittreksel. En als het boekje bevalt, mag je ook waarderingssterren toekennen. Ik adviseer de volle vijf, maar je kunt natuurlijk ook een ander aantal overwegen (zie tabje 'beoordelingen en recensies').

Alles wordt duidelijk als je op het bovenstaande plaatje klikt, of de link hieronder in je browser plakt. Zet 'm op!!!! https://itunes.apple.com/nl/book/brand-journalism/id879089251?mt=11
Comments

068-2014

edge
Maandag 10 maart: De beste vakanties zitten bomvol ontdekkingen. We steken grenzen over om op nieuw terrein te komen. Soms treffen we een gebied dat mooier en beter is dan de plek die we verlieten.

Ontdekkingsreizigers
De VPRO zoekt al jaren grenzen op. Het is een club pioniers, altijd op zoek naar vernieuwing. Vanochtend mocht ik op de koffie bij hoofdredacteur Gerard Walhof. We hebben het uitgebreid gehad over onze grote liefde: de Radio. Maar uiteraard moest ook de nieuwe inrichting van Hilversum onder de loep.

Nieuwe wegen
De VPRO is niet gefuseerd. Er is -heel bewust en eigenwijs- voor een zelfstandige plaats in het publieke mediabestel gekozen. Dat klinkt leuk, maar het heeft pijn gedaan. Veel mensen zijn ontslagen, het uiterst bijzondere kantoorpand staat bijna leeg en de zendtijd is gehalveerd.
De innovatiedrang is gebleven. Gelukkig wel, want wie zoekt anders de nieuwe wegen die de publieke omroep nodig heeft!

De koffie was trouwens ouderwets lekker. Niks aan veranderen, wat mij betreft…
Comments

064-2014

edge
Donderdag de zesde maart: Vandaag was de Grote Dag voor oud-collega Jelle. Hij vierde trots de opening van een nieuw bedrijf.

Succes
Jelle handelt in video's. Hij laat stagiaires filmpjes maken voor organisaties die zich willen presenteren op internet. Al dat jonge volk wordt in toom gehouden door vakvolwassen professionals.
De hele club is ondergebracht in het gebouw van Imago Mediabuilders, een groot mediaproductiebedrijf in Amersfoort. Jong en oud leert van elkaar.
"Succes verzekerd", mark my words...

Podcastpriester
Jelle had me uitgenodigd om een verhaal te vertellen over innovatie in de mediawereld. Ik heb 'ja' gezegd, want een beetje babbelen over veranderingen bij radio, tv, krant en internet is mijn favoriete tijdverdrijf. Het werd een geweldige middag, een geschenk uit de hemel. Zelfs mijn favoriete katholiek, de podcastpriester Roderick Vonhögen kwam even buurten. Ik zat net in doorwrocht betoog over de communicatiekennis van de Bijbelauteurs toen hij opdook in mijn gezichtsveld. Dat kan geen toeval zijn geweest.

edge
Groepsselfie
Natuurlijk ging het over het belang van sociale media en de interactie met vrienden, volgers, klanten en kiezers. De wethouder van Cultureel Klimaat (en nog een paar portefeuilles) werd flink doorgezaagd over zijn afwezigheid op de sociale media. Het jonge volk bood aan om hem een beetje te helpen en maakte een groepsselfie voor Twitter. Nu maar zien of zijn partij D'66 een paar zetels wint binnenkort.

edge
NB: voor de oudere leergierigen onder de lezers: de getuite lippen van de jongen met de pet noem je (sinds 2006) een 'Duckface'.

VERSconferentie: de media-lente is begonnen from VERS Communiceert on Vimeo.

Comments

057-2014

edge
Woensdag 26 februari 2014: Ze zeggen dat het mooi was buiten. Bijna lente. Terrasjesweer, jubelde de buurvrouw. Ik heb er niks van gemerkt. De hele dag heb ik heerlijk zitten schrijven aan een nieuw boek.

Volgende week vertel ik -ergens in Amersfoort- een verhaal over verse ontwikkelingen in de mediawereld. Daar heb ik me uiteraard grondig op voorbereid, maar het onderwerp bleek dusdanig interessant dat er meer in zit dan alleen die spreekbeurt. Het wordt dus een boek, een heel hip boek. Je kunt het wel lezen, maar niet op papier. Er zitten filmpjes in, heel veel interessante linkjes, (eigen) fotomateriaal en interactieve PDF-bestanden. Tjonge, wat is het allemaal leuk.
Vanavond en morgen nog even stevig aan de bak en dan is het wel zo'n beetje klaar (hoop ik).

By the way: je kunt me boeken...
Comments