go foto

348-2015

Nieuwe balans


edge
Maandag 14 december 2015
Binnenkort vertrekt de jongste zoon uit huis. Het zal rustig worden aan tafel.

Tijdens het avondeten wisselen we meestal onze belevenissen van de afgelopen dag uit. Sander heeft altijd wel iets te melden, variërend van stoere werkverhalen, via stevige discussies over de standpunten van Arjen Lubach tot vreemde YouTubevideo's.

Vandaag moest ik absoluut even kijken naar een man uit Seoul die evenwichtsstunts uithaalt met dagelijkse voorwerpen. En als je daar drie minuten naar hebt gekeken, dan denk je dat je het zelf ook kunt.

Alles heeft een balans, daar klamp ik me maar aan vast….

Comments

226-2015

Kees van Toen


edge
Vrijdag 14 augustus 2015
Vandaag kwam ik Kees tegen. De vorige keer was ruim dertig jaar geleden. Gelukkig hadden we afgesproken, anders waren we elkaar voorbij gelopen. De tijd heeft wat wijzigingen in ons uiterlijk aangebracht. Vandaar.

Kees is een oude schoolvriend. We deelden toentertijd echt alles met elkaar: de puberproblemen, de grappen en zelfs onze (platonische) liefde voor twee betoverende meisjes uit een andere klas.

We hadden ongeveer een half uur nodig om drie decennia historie in te halen, daarna hebben we heerlijk zitten bomen over werken in 'the cloud', de verbouwing van het huis en ingenieuze softwarepakketten.

Mevrouw Oonk snapte er niets van. Ze vroeg toen ik weer thuis kwam: "Hoe was het met Kees?". Ik moest heel diep nadenken en zei -naar waarheid-: "Die vraag heb ik hem niet eens gesteld….".

Comments

273-2014

edge
Donderdag 2 oktober 2014: Morgenabend geht's los. Jong Hoogland viert het jaarlijkse Oktoberfest.

In jongere kringen (dan waarin ik verkeer) wordt lovend gesproken over dit bierfeest. Het blijkt ook helemaal niet gek te zijn om in gebroken Duits met elkaar te communiceren. Zie hier de uitnodiging op de website van het organiserend comité:

Tijd für das Oktoberfest!
Geen biertabel weten te bemachtigen? Niet getreurd. Vrijdag 3 oktober start de losse kaartverkauf met een super tolle Aprés-Pre-Party om alvast in de stimmung te komen.
Geniet wederom aan lange biertabels (of staand) van een super toll programma van Duitse schlagers, foute partyhits van DJ Heinrich von Swaffelbistenfeldt, bier und wein van formaat en bratwurst in een uber Duitste sfeer. Ein Duitse outfit mag ook zeker nicht ontbreken.


Het gaat natuurlijk om de drank en de andere sexe. De zenuwen en de hormonen moeten immers geprikkeld worden. De posters met de aankondiging van het spektakel stralen die boodschap ook uit. Ze lijken wild geplakt. Je ziet ze op vreemde plekken.

Het plaatje is precies wat je verwacht: meisje, decolleté, vlechtjes en weer die vermaledijde braadworsten. Wat is dat toch bij reclamemakers? Als ze de aandacht van de jeugd moeten trekken, dan zoeken ze een foto van een meisje met een worst. 't Mogen ook twee meisjes zijn, of twee worsten.

Je kunt je vast die ophef deze zomer nog herinneren over een reclamecampagne van 538 (zie foto onder). Nederland was boos. Het bureau (INDIE) dat normaal gesproken de ideetjes aan 538 levert, haastte zich te zeggen dat ze hier niets mee te maken hadden. Het reclamebureautje (SUE) dat wel verantwoordelijk was, hulde zich in stilzwijgen. Ze zijn overigens net verhuisd, van de Wallen naar een pand iets verderop. Dat kun je lezen op de site:

SUE Amsterdam gaat verhuizen
SUE is een beetje aangekomen. We krijgen al ons personeel niet meer achter de ramen van de Wallen zonder te stapelen, dus we verlangen naar iets groters… iets royalers.. iets met een tikkie meer bravoure en klasse. SUE is een grote jongen geworden en daarbij hoort een grote jongens pand.


Je moet niet al te subtiel willen zijn en cliché's niet schuwen. Dat is de manier om groot te worden.
't Is een les van alle tijden, maar plotseling valt 'ie me meer op.
"Je wordt ouder papa, geef het maar toe..."

edge
Comments

063-2014

edge
Woensdag 5 maart: Je hebt werkdagen en langdurige leermomenten. Vandaag zat vol met het laatste. En het ging de hele dag over innovatie. Hoe leuk is dat!

Brainstorm
De ochtend begon met een brainstorm bij mijn favoriete hoofdredacteur van BNR Nieuwsradio.
We hebben ons gebogen over de mores in de journalistiek. Daar kun je maar beter heel veel over praten in tijden dat de mediawereld volledig op z'n kop staat. We zijn er nog niet uit, maar wel weer een stukje opgeschoten. Je kunt er binnenkort alles over lezen in mijn nieuwe eBook 'Brand Journalism'. Even geduld nog AUB.

Mediacollege
De middag heb ik doorgebracht op school. De opdracht was om uit te zoeken hoe het nu precies zit met de relatie tussen onderwijs en sociale media. Dat moet toch kunnen in een paar uur...

Fotomodellen
De ontvangst op het Mediacollege in Amsterdam was prettig en exemplarisch. Ik stond plaatjes te schieten van de voorgevel van het gebouw om dit blog wat op te leuken toen zich spontaan twee meisjes bij mij meldden. "Meneer mogen wij ook op de foto?" Ik vond het allemaal prima, als er maar iets te zien zou zijn van de hoofdingang. De dames stonden binnen twee seconden op de goede plek. Na afloop van de shoot (1 plaatje) moesten ze beoordelen of het wat geworden was. "Cool, die moet op Facebook, meneer." Ik vond het allemaal prima, want er is iets te zien van de hoofdingang en het is er leuker op geworden.

edge
InHolland
Binnen was het allemaal een tikkie serieuzer. Doekle Terpstra sprak vol vuur over de inzet van Twitter bij de reorganisatie van Hogeschool InHolland. De kern van zijn boodschap: gebruik de sociale media vooral om de strategie van je bedrijf aan de buitenwereld duidelijk te maken. Zet nooit een bericht online dat haaks staat op je missie, ook niet als het een privébericht is.

edge
Dell
Simone Versteeg, PR & Corporate Communications Manager bij Dell, was het ontzettend vaak met de vorige spreker eens. Ze voegde nog wel toe dat het ook belangrijk is om heel actief bezig te zijn met het beantwoorden van tweets en posts. "Laat weten dat je reacties belangrijk vindt en dat je er mee aan de slag gaat. Behandel je volgers met respect en pas op dat je meer bent dan broadcaster van je eigen succesverhalen".
Verder heb ik van haar vooral onthouden dat PR-afdelingen van grote bedrijven inmiddels geen regie meer hebben over de communicatie. Bij Dell zit een complete afdeling 24/7 achter beeldschermen om te monitoren wat er op de sociale media en internet allemaal over het bedrijf wordt gezegd (eens kijken hoe snel ze deze website in de smiezen hebben). De medewerkers krijgen -als ze dat willen- sociale mediatraining. Als ze eenmaal een certificaat op zak hebben, kunnen ze namens Dell naar hartenlust tweeten en babbelen. Wat mij betreft de enig juiste aanpak.

Kennisnet
Tot slot kwam Madelief Keyser van Kennisnet met een strakke Prezi op de proppen. Ze nam de belangrijkste technologietrends in het onderwijs met ons door. Volgens Madelief zit het met 'connectiviteit' op scholen helemaal goed. De angsten of ambities van de begindagen zijn verdwenen en iedereen is volledig connected. Het is -volgens het trendrapport- onderdeel van het werk geworden. Net daarvoor had een bezoeker nog verzucht dat docenten zo wars zijn van mobieltjes, apps en ander modern ongemak.
Ik heb geen idee wie ik moet geloven, maar er is voldoende verschil van inzicht voor een vervolgconferentie. Wil iemand me dan weer uitnodigen, heel alsjeblieft.
Comments