go foto

274-2015

Nieuws Nostalgie


edge
Donderdag 1 oktober 2015
Vroeger, op de journalistenschool, droomde ik van een werkplek aan de Amsterdamse Wibautstraat. Daar zaten de krantenredacties van Volkskrant, Trouw en Parool. In de aanpalende café's werd gerookt en gediscussieerd. Hoofdredacteuren in lange, slonzige jassen, liepen in-en-uit, hun dikke sigaar losjes in de mondhoek.

Inmiddels zijn de redactielokalen verdwenen naar anonieme industrieterreinen. Het oude pand van Trouw is zelfs verworden tot een heuse nachtclub. Alleen het Financieele Dagblad en BNR-nieuwsradio houden het nieuwsgevoel 'aan de Wibaut' nog vast. Ik rook m'n sigaret tegenwoordig keurig buiten, onder de lantaarnpaal met het geliefde straatnaambord.

En dan nog iets: vandaag kwam Apple met het nieuwe besturingssysteem 'El Capitan'. De naam is afkomstig van een berg in het nationale park Yosemite (USA). Mijn eerste kennismaking met dat enorme rotsblok was op een foto van Ansel Adams. Ik hoop dat niemand me kwalijk neemt dat ik die geweldige plaat uit 1952 ook op dit blog zet.

edgeedge
Comments

133-2015

Achterhoofden


edge
Woensdag 13 mei 2015
Karel is een oud-collega en we houden contact via Facebook. Hij is creatief en grappig, dat zie je terug in al zijn projecten, groot of klein.

Karel fotografeert bijvoorbeeld al tien jaar lang zijn vrouw. De plaatjes zet 'ie op internet.

"Dat is niet erg creatief of grappig", hoor ik je denken, "want dat doet iedereen". Daar heeft Karel het volgende op verzonnen: hij maakt uitsluitend foto's van het achterhoofd van zijn Saskia. Al een decennium lang! Echt waar. Het zijn foto's van bijzondere plaatsen, of ze zijn gemaakt tijdens andere gedenkwaardige momenten.

Nu houdt Karel ook van feestjes. Hij heeft verzonnen dat 'ie een cadeau wil van al zijn Facebookvrienden. Iedereen moet een foto van zijn/haar achterhoofd insturen. "Voel je vooral verplicht", schrijft Karel fijntjes.

Tot vandaag heb ik gedacht dat Karel de enige was die dit soort foto's maakte. Dat is niet zo. De Russische mediamaker Murad Osmann doet het ook. Hij heeft het idee gejat van Karel…, maar voert het prachtig uit.

Als eerbetoon aan de Uitvinder van het Achterhoofdportret plaats ik vandaag een foto van hemzelf en ook mijn inzending voor zijn jubileum.

edge
Comments

090-2015

Gezichtsbedrog


edge
Dag 90 van 2015
Het stormt en niet een beetje.

Vanochtend was ik even in de stad. Bij thuiskomst stond er een brandweerwagen op de stoep. Dat is niet wat je aan wilt treffen na een leuke vergadering. Gelukkig waren de mannen slechts preventief uitgerukt. De boom -iets verderop- had z'n verzet tegen de wind opgegeven en hing in een hoek van 45 graden over het hobbyschuurtje van de buurman.

Die leuke vergadering werd gehouden op de vierde etage van een stadskantoor. Op het dak maakte ik de bovenstaande foto. Het is toch net of de kerk op gelijke hoogte zweeft. Vreemd!
Comments

089-2015

Platzak


edge
Maandag 30 maart 2015
Mijn zicht op Amersfoort wordt steeds beter.

Het is een gave stad, maar als je er dieper inkruipt (of boven gaat hangen), dan ontdek je ook wat rotte plekjes. We staan bijvoorbeeld onder preventief financieel toezicht. Het stadsbestuur moet met een herstelbegroting komen en mag in de tussentijd geen nieuw beleid ontwikkelen.

In een ultieme poging om democratisch te doen, vraagt de Raad alle Amersfoorts om mee te denken over bezuinigingsmaatregelen. Op de site van onze burgemeester staan 23 deelprogramma's, variërend van 'Publieke dienstverlening' tot 'Ambulante zorg'. Bij al die deelprogramma's zit een uitgebreide begroting met daarin opgenomen de mogelijke consequenties van diverse bezuinigingsmaatregelen. Het is een dikke dagtaak om een klein beetje inzicht te krijgen.

Je kunt ook zien hoeveel er al gereageerd is. Da's best geinig...
Vrijwel geen enkele deelbegroting krijgt meer dan 25 reacties. Een uitschieter is 'Algemeen Bestuur' met 42 inzendingen. Alleen 'kunst en cultuur' brengt de gemoederen echt in beroering. Ik tel zojuist 659 (zeshonderdnegenenvijftig!!!) mensen die een bericht hebben gestuurd.

De afgelopen jaren is de culturele sector van Amersfoort al stevig aangepakt. Ik denk dat alle kunstenaars, museumdirecteuren, fotografen en andere betrokkenen een tweede bui zien aankomen. En vallen zal 'ie, ondanks alle smeekbeden in het forum.

Best spijtig, want ik kreeg net de indruk dat Amersfoort wat grootstedelijke allure begon te ontwikkelen en daar hoort een ambitieuze kunst- en cultuursector onlosmakelijk bij. Nou niet dus, want zo goed heb ik de begroting dan wel weer gelezen. Jammer, jammer, jammer!

Maar, je ziet het aan de foto: ik houd onze bestuurders goed in de gaten....
Comments

068-2015

Ontdek je plekje


edge
Maandag 9 maart 2015: Dit is de Onze Lieve Vrouwetoren, ook wel 'Lange Jan'.

De komende tijd mag ik regelmatig naar hem kijken. Met een vijftal ambitieuze journalisten zijn we neergestreken aan de voet van de toren (nou ja, bijna) en we gaan daar de komende tijd Amersfoort nog verder opstoten in de vaart der volkeren. Sommigen denken dat het een hele klus wordt; ik denk dat we het met twee vingers in de neus kunnen redden (nou ja, bij wijze van dan).

Amersfoort verkoopt zichzelf. Ze verleidt je. We hebben grachten en middeleeuwse straten. Het is een dorpse stad, of een stads dorp, net wat je het liefste hebt.

De ligging in het geografisch hart van het land is fantastisch.
Op je reis van oost naar west, of van noord naar zuid kom je altijd langs. Het is maar vier kilometer extra en je zit aan de lekkerste patat van Nederland, of in het Mondriaanhuis. Kies maar...

Het enige wat wij met z'n vijven gaan doen is je aansporen om die vier kilometer te overbruggen, de weg af te leggen tussen gewoon en bijzonder.

Probeer het maar eens, je krijgt er geen spijt van. Beloofd!
Comments

295-2014

edge
Vrijdag de 24ste: Er zijn veel dingen die ik graag doe. Een spotje inspreken in een radiostudio behoort tot de grootste pleziertjes. Vandaag mocht het weer...

Met een beetje mazzel wordt de advertentie (van 10 seconden) volgende week al uitgezonden op Radio 1, 2, 4 en BNR. Zooooo leuk!
Comments

263-2014

edge
Maandag de 22ste: Meet Mark!

Mark is een jonge mediaprofessional. Hij begeleidt stagiaires bij het maken van videoproducties. Mark gaat het maken, mark my words.

Er zijn dus jonge mensen die zich afvragen hoe journalistiek en marketing elkaar kunnen vinden. Hoe je beeldtaal en storytelling kunt inzetten om klanten aan grote merken te binden. Hoe je commerciële bedrijven en non-profit organisaties kunt helpen om een transparant verhaal te vertellen. Op welke wijze je alle distributiekanalen moet inzetten om consumenten ambassadeurs te maken voor een product.

Het zijn vragen die ook bij mij leven en waar nog geen sluitend antwoord op is. Lees het boekje 'Brand Journalism' er maar op na (zie de bannerlink). We weten wel dat we in een turbulente mediamarkt zitten met eindeloos veel nieuwe mogelijkheden. Het is leuk om daarover van gedachten te wisselen. Vandaag deed ik dat met Mark.
Tof!

edge
Comments

259-2014

edge
Donderdag 18 september 2014: 't Is nu bijna drie jaar geleden dat ik begon met dit fotoblog. Dat trekt een zware wissel op mens en machine.

Het softwarepakket waarmee de plaatjes en praatjes online worden gezet, begint te protesteren. Op fora lees ik dat er bij een opslagcapaciteit van 1Gb kwaaltjes kunnen optreden. Zover is het nu.

Tijdens momenten van innerlijke reflectie (dat zijn er gelukkig weinig) verdenk ik mezelf van autisme. Hoe bezopen moet je zijn om iedere dag de wereld te belasten met persoonlijke prietpraat? Toch houd ik vol. Sterker nog: de laatste maanden dringt zich een extra obsessie op.

Ik ben nu ook nog voortdurend op zoek naar visualisaties van het journalistieke ambacht. Dat komt door het eBookje over Brand Journalism (klik maar op de banner hier onder). In dat digitale geschrift horen relevante illustraties. Je kunt natuurlijk plaatjes uit een beeldbank halen, maar daarvan zijn de kosten hoger dan de opbrengsten van het boekje ooit zullen zijn. Ik moet dus fotograferen, steeds op mijn hoede zijn dat ik niks mis; mezelf in een constante staat van paraatheid houden.

Vandaag liep ik door het AKN-gebouw in Hilversum. Daar staat nog zo'n ouderwetse krantenkast waar de redacties hun dagbladen uit kunnen halen. Eén redactie heeft wat langer vakantie, of het programma is opgeheven en iemand is vergeten de abonnementen op te zeggen. Hoe-dan-ook: ik heb weer wat nieuws voor het boek.

En voor deze Babbels.

edge
Comments

252-2014

edge
Donderdag 11 september 2014: 't Is al weer 13 jaar geleden dat de wereld voorgoed anders werd. De tijd vliegt, al heeft dat cliché hier wel een heel vreemde lading.

We zaten met een klein clubje collega's te vergaderen toen Hellen -zonder kloppen- binnen stormde. "Jullie moeten de TV aanzetten! Het is vreselijk! Een afschuwelijk ongeluk!". Op dat moment hadden we nog geen weet van het volgende vliegtuig dat het WTC zou binnenvliegen en die twee andere toestellen. Vergaderen hebben we die dag niet meer gedaan....

Vanochtend begon gewoon. Pas na twee uurtjes werken, zag ik bewust de datum. Gek. Je denkt dat je nooit meer onbevangen aan 11 september kunt beginnen en toch gebeurt het.

Het werd zelfs een prachtige dag. Ik zat ontspannen te schrijven over plakzuilmarketing voor versie 1.5 van mijn boek over Brand Journalism toen verschillende nieuwe opdrachtgevers begonnen te bellen. De agenda begint te zwangeren. Je kunt me geen groter plezier doen....

Twee gezichten van een bijzondere dag.

Comments

247-2014

edge
Zaterdag 6 september 2014: Mijn opa van moederskant heb ik nooit gekend. De vader van mijn vader wel. Dat was een keurige, hardwerkende vent.

'Opa Winterswijk' was zuinig op z'n spulletjes. Zo hing het gereedschap altijd schoon aan de haak boven zijn werkbank. Opa was overdag timmerman en hij verkocht in de avonduren verzekeringen. Voor die laatste klus zal hij ooit een typemachine hebben aangeschaft.

Ik zie 'm zo zitten aan het tafeltje in de bijkamer: turend door z'n bril, een beetje gebogen om de letters die verschenen aan de bovenkant van de papierrol goed te kunnen controleren.

Toen de huisraad na zijn overlijden werd verdeeld, kreeg ik de oude Optima. Kleinzoon Gerard zat namelijk op de School voor de Journalistiek en daar kwam zo'n apparaat natuurlijk goed van pas...

Wij zaten toentertijd inmiddels in het pre-computertijdperk. Ik had zo'n elektrische schrijfmachine op de kop getikt. Het prachtige -bijna nieuwe- apparaat van mijn opa heb ik nooit gebruikt, tot vandaag. Ik had illustratiemateriaal nodig voor het boek over 'Brand Journalism'. Plotseling bleek de eeuwoude rammeldoos weer broodnodig voor een bijbaantje.
Comments

140-2014

edge
Woensdag 22 mei: Het is zover. Het langverwachte boek is er. Eindelijk.

Brand Journalism
Aan het begin van dit jaar heb ik desk research gedaan naar een relatief nieuwe stroming in journalistenland. Daarnaast heb ik met wat mensen gesproken over het onderwerp en een paar online discussies gevoerd. Al dat noeste werk is nu gebundeld in een zeer toegankelijk en volledig digitaal boekje. Er staan zelfs ontzettend leuke filmpjes in... Jippie!

Voor een beperkte kring mazzelaars
Het is allemaal 100% Apple. Je moet dus echt een iPad, iMac, of MacBook hebben om van dit meesterwerk te kunnen genieten. Een iPad is ideaal. Check de vereisten in het plaatje. En je moet er ook geld voor over hebben: net geen 5 Euro. Of je kiest voor het gratis inkijkexemplaar, maar dat is natuurlijk een mager uittreksel. En als het boekje bevalt, mag je ook waarderingssterren toekennen. Ik adviseer de volle vijf, maar je kunt natuurlijk ook een ander aantal overwegen (zie tabje 'beoordelingen en recensies').

Alles wordt duidelijk als je op het bovenstaande plaatje klikt, of de link hieronder in je browser plakt. Zet 'm op!!!! https://itunes.apple.com/nl/book/brand-journalism/id879089251?mt=11
Comments

063-2014

edge
Woensdag 5 maart: Je hebt werkdagen en langdurige leermomenten. Vandaag zat vol met het laatste. En het ging de hele dag over innovatie. Hoe leuk is dat!

Brainstorm
De ochtend begon met een brainstorm bij mijn favoriete hoofdredacteur van BNR Nieuwsradio.
We hebben ons gebogen over de mores in de journalistiek. Daar kun je maar beter heel veel over praten in tijden dat de mediawereld volledig op z'n kop staat. We zijn er nog niet uit, maar wel weer een stukje opgeschoten. Je kunt er binnenkort alles over lezen in mijn nieuwe eBook 'Brand Journalism'. Even geduld nog AUB.

Mediacollege
De middag heb ik doorgebracht op school. De opdracht was om uit te zoeken hoe het nu precies zit met de relatie tussen onderwijs en sociale media. Dat moet toch kunnen in een paar uur...

Fotomodellen
De ontvangst op het Mediacollege in Amsterdam was prettig en exemplarisch. Ik stond plaatjes te schieten van de voorgevel van het gebouw om dit blog wat op te leuken toen zich spontaan twee meisjes bij mij meldden. "Meneer mogen wij ook op de foto?" Ik vond het allemaal prima, als er maar iets te zien zou zijn van de hoofdingang. De dames stonden binnen twee seconden op de goede plek. Na afloop van de shoot (1 plaatje) moesten ze beoordelen of het wat geworden was. "Cool, die moet op Facebook, meneer." Ik vond het allemaal prima, want er is iets te zien van de hoofdingang en het is er leuker op geworden.

edge
InHolland
Binnen was het allemaal een tikkie serieuzer. Doekle Terpstra sprak vol vuur over de inzet van Twitter bij de reorganisatie van Hogeschool InHolland. De kern van zijn boodschap: gebruik de sociale media vooral om de strategie van je bedrijf aan de buitenwereld duidelijk te maken. Zet nooit een bericht online dat haaks staat op je missie, ook niet als het een privébericht is.

edge
Dell
Simone Versteeg, PR & Corporate Communications Manager bij Dell, was het ontzettend vaak met de vorige spreker eens. Ze voegde nog wel toe dat het ook belangrijk is om heel actief bezig te zijn met het beantwoorden van tweets en posts. "Laat weten dat je reacties belangrijk vindt en dat je er mee aan de slag gaat. Behandel je volgers met respect en pas op dat je meer bent dan broadcaster van je eigen succesverhalen".
Verder heb ik van haar vooral onthouden dat PR-afdelingen van grote bedrijven inmiddels geen regie meer hebben over de communicatie. Bij Dell zit een complete afdeling 24/7 achter beeldschermen om te monitoren wat er op de sociale media en internet allemaal over het bedrijf wordt gezegd (eens kijken hoe snel ze deze website in de smiezen hebben). De medewerkers krijgen -als ze dat willen- sociale mediatraining. Als ze eenmaal een certificaat op zak hebben, kunnen ze namens Dell naar hartenlust tweeten en babbelen. Wat mij betreft de enig juiste aanpak.

Kennisnet
Tot slot kwam Madelief Keyser van Kennisnet met een strakke Prezi op de proppen. Ze nam de belangrijkste technologietrends in het onderwijs met ons door. Volgens Madelief zit het met 'connectiviteit' op scholen helemaal goed. De angsten of ambities van de begindagen zijn verdwenen en iedereen is volledig connected. Het is -volgens het trendrapport- onderdeel van het werk geworden. Net daarvoor had een bezoeker nog verzucht dat docenten zo wars zijn van mobieltjes, apps en ander modern ongemak.
Ik heb geen idee wie ik moet geloven, maar er is voldoende verschil van inzicht voor een vervolgconferentie. Wil iemand me dan weer uitnodigen, heel alsjeblieft.
Comments

056-2014

edge
Dinsdag 25 februari 2014:

De creatieve journalist
Oud-collega Karel staat altijd achter zijn vrouw. Dat zou je tenminste kunnen opmaken uit één van zijn fotoprojecten. Hij heeft op honderden plekken plaatjes geschoten van haar achterhoofd (kijk maar eens aan het eind van dit verhaal). Karel is sowieso goed in het verzinnen van concepten. Hij is creatief en journalist. Met zijn bedrijf 'De Mediapraktijk' geeft hij vakgenoten en hun bazen advies over nieuwe denkwijzen in een oud beroep. En dat alles onder het motto: "bedenk eens wat nieuws". Karel is dus niet alleen creatief, maar ook nog eens grappig!

Branded Journalism
We spraken over 'Branded Journalism', de versmelting van marketing en journalistiek. Is dat nou een mooie ontwikkeling waardoor er werk blijft voor journalisten, of verdampen de kernwaarden van ons edele beroep (onpartijdigheid, onafhankelijkheid, nauwkeurigheid en het afleggen van verantwoordelijkheid aan burgers)? We zijn er nog niet helemaal uit, maar wel een stuk verder dan de eerste bak koffie.

Branded Briefing
Voor de volgende keer buigen we ons over de vragen:
1. Kunnen branded journalisten wel voldoende rekening houden met de afnemers, of volgen ze uitsluitend de (inhoudelijke) behoeften van hun broodheer?
2. Is het verstandig om deze stroming het predikaat 'journalism' mee te geven, of gaan we op zoek naar nieuwe woorden: 'branded communication', 'branded briefing' (vind ik heel mooi), 'company story telling', of moet het gewoon 'PR' blijven heten?

Jongens, het was net werken...

edge
Comments

034-2014

edge
Maandag de 3e: "'t Kan verkeren". Dat leerde ik van Rederijker Bredero toen ik Schrijvend Journalist wilde worden en Nederlands studeerde. De pen heb ik later ingeruild voor een microfoon en ging interviewen voor de Radio. Nog weer later raakte ik verstrikt in het Wereldwijde Web. Internet had plaatjes nodig, dus ik ging fotograferen. En nu, lieve lezer, heb ik video-opnamen gemaakt voor een bedrijfsfilm. Marc de Hond nam me mee als assistent. Ik was als was en heb braaf gedaan wat hij zei. Toch grappig om weer eens stage te lopen, na zoveel jaar. En ik heb genoten!
Oh, wat houd ik toch van media. Allemaal!

edge
Comments

010-2014

edge
Vrijdag 10 januari 2014: Op de School voor de Journalistiek leerde de meester ons dat er bij een krant twee soorten mensen werken, namelijk journalisten en koppenmakers. Dat was natuurlijk een erg ongenuanceerde weergave van de werkelijkheid, maar het bood wel houvast. Als je geroepen was om Journalist (inderdaad met een hoofdletter J) te worden, dan had je je niet te bemoeien met het in elkaar knutselen van koppen. We deden het natuurlijk toch, want het was zo'n aardige uitdaging om je doorwrochte verhaal in een paar woorden samen te vatten. Eigenlijk kon je dat alleen zelf. Zo'n koppenmaker snapte immers nooit precies te essentie van je betoog. Zo dachten we dus. Wij, Journalisten.
Vandaag las ik 'De Stad Amersfoort.nl', dat is een wekelijks periodiek voor onze omgeving. Op de voorpagina stond een groot artikel over een gebeurtenis die heel Nederland met afschuw heeft meegeleefd. Twee dagen voor de jaarwisseling zou iemand vuurwerk in het achterste van een kat hebben gestopt. De kat werd zwaar verminkt gevonden en moest worden afgemaakt. Langzamerhand rijst de vraag of er inderdaad wel rotjes in de anus van Luna zijn gestopt. Het is dus logisch dat 'De Stad Amersfoort.nl' daar aandacht aan besteedt, met name omdat Luna in Amersfoort woonde. Nou heb ik geen idee of er op de redactie ook een koppenmaker rondloopt. Als dat wel zo is, dan heeft 'ie de onderkop vast-en-zeker in de buurtkroeg gehoord. En als de journalist de samenvatting van z'n artikel zelf heeft verzonnen, dan is het maar goed dat er koppenmakers bestaan.

Comments

113-2013

edge
Dinsdag 23 april 2013: Je moet ook af-en-toe het oor te luisteren leggen bij de concurrent. Om die reden, maar vooral om oud-collega Sjors Fröhlich eens te bekijken in zijn nieuwe werkomgeving, was ik vandaag bij BNR in Amsterdam. Ik werd aangenaam verrast door de dynamische werkomgeving, de kwaliteit van de faciliteiten en de prettige, journalistieke sfeer in het bedrijf. Een buitengewoon leuke toko, heel veel anders kan ik er niet van maken.
Comments

242-2012

31-08-2012

31 augustus 2012: Het gebouw waar ik werk, wordt rookvrij. Dat is op zich niet zo bijzonder, maar wel als je weet dat de helft van alle bewoners journalist is. Journalisten roken namelijk. Vroeger! Rokerige redactieruimtes hoorden bij de beroepsgroep. Bij iedere alinea van een artikel werd een nieuwe sigaret aangestoken. Dat is al jaren verleden tijd. In ieder geval bij ons. De laatste rookmogelijkheden naast de werkplak verdwijnen nu. Zonder slag of stoot. Geen opstand dus, geen rellen, geen vileine columns in het bedrijfsblad, geen boze ondernemingsraad, geen hoofdredacteur die met z'n portefeuille wappert. Niks, helemaal niks. Ter compensatie van de rookcabines in de wandelgangen staat er nu een glazen schuur in de achtertuin. Er is plaats voor zo'n twintig verslaafden en er hangen twee glimmende bloempotten voor de peuken. Bob Dylan zong het al: alles wordt anders, heel anders.

Comments