go foto

294-2015

Instagram


edge
Woensdag 21 oktober 2015
World Press Photo heeft een lijvig onderzoek gedaan naar de handel, wandel, inkomsten en het geluk van nieuwsfotografen.

Driekwart van de fotojournalisten verdient minder dan veertigduizend dollar per jaar. Het meest gebruikte sociale medium is Facebook en tweederde van de fotografen is gelukkig met z'n werk. Zomaar een paar conclusies die ook in mooie grafiekjes zijn gezet.

WPP verdienstenWPP sociale mediaWPP geluk

Gek eigenlijk dat Instagram zo matig voldoet aan de publicatiebehoefte van de meeste fotografen. Ik ga -proefondervindelijk- vaststellen welk digitaal sociaal platform bij mij het meest in de smaak valt. De komende weken stort ik me op Instagram. Check it out!!!

NB.: Instagram werkt het best op een mobieltje of tablet.

Comments

293-2015

Onrust


edge
Dinsdag 20 oktober 2015
Vanmiddag zat ik in de wigwam van het opperhoofd van Radio 1. Laurens is een fijne vent en ik drink graag een kopje koffie met 'm. De toekomst van ons geliefde medium staat in ieder gesprek centraal.

Toevallig waren de nieuwe luistercijfers net binnen. Meestal is dat een taartmoment, maar nu even niet. Het gaat niet heel geweldig met de beluistering van de publieke nieuwszender. De afgelopen jaren is er veel -ten goede- veranderd, maar al die energie vertaalt zich nog niet in mooiere metingen.

Het onderschrijft wel mijn eerdere betoog dat het medium Radio de komende jaren in zwaar weer terecht gaat komen (al doen Radio 538 en Qmusic het echt fantastisch op dit moment).

Hoe-dan-ook: de sfeer was een beetje bedrukt. Geen taart dus dit keer, maar een oude voorraad hebbedingetjes wilde Laurens wel kwijt. De verschillende logo's maken duidelijk hoe vaak de zender de afgelopen jaren onder handen is genomen. Aan het opperhoofd en zijn krijgers ligt het niet. Zij knokken hard voor iedere luisteraar. Maar wat is er dan wel aan de hand?

Wordt vervolgd!
Comments

282-2015

Radioruzie


edge
Vrijdag 9 oktober 2015
De laatste dag van de week is een goed moment om je straatje schoon te vegen en voor een symposium. Vandaag was ik in het Amsterdamse restaurant Dauphine bij een informatieve sessie over DAB+. Die afkorting staat voor Digital Audio Broadcasting, versie 2.0. Het wordt de vervanger van de huidige FM-band.

Heel prominent radioland was aanwezig. Ik noem er voor het gemak twee, namelijk Veronica-ochtendjock Jeroen van Inkel en NPO Radiobaas Jan Westerhof. De heren kregen -tijdens een uitzending van BNR- woorden. Jeroen liet zich ontvallen dat DAB+ slechts een tijdelijke oplossing is. Hij denkt dat we in de toekomst uitsluitend nog radio gaan luisteren via Internet (kortweg: IP). Jan, die de laatste jaren zijn ziel en zaligheid heeft verkocht aan de uitrol van DAB+, wil dat natuurlijk niet horen. Hij zat in het publiek en sprong op als een getergde tijger. De redactie van BNR voorzag emotie op de Radio en gaf Westerhof snel de microfoon. Het liep met een sisser af. De heren bleven heren….

Het zou fijn zijn voor dit blog als ik er nog een derde mening op na zou houden. Dat is jammer genoeg niet het geval. Ik kies voor een zouteloos compromis en ben het met beide mannen eens.

DAB+ is here to stay, maar uiteindelijk gaat IP zorgen voor het grootste bereik. Er moeten nog wel wat zaken worden opgelost. In de eerste plaats zullen de kosten van databundels op mobieltjes stevig omlaag moeten (liefst gratis voor audiodoorgifte) en internet zal veel meer verkeer aan moeten kunnen. Nu loopt alles vast als heel Nederland plotseling Radio gaat luisteren via het web…

Kortom: er komende spannende jaren aan voor de radio-industrie, zeker als je weet dat jongeren steeds minder gaan luisteren naar de traditionele zenders. Deze 'Generatie Z', ook wel: 'the Screenagers', houdt van snacks and bites. Ze willen alleen korte fragmenten, geen langdurige radioshows. Je kunt er donder op zeggen dat er binnenkort een gloednieuw audio-initiatief ontstaat dat de bestaande stations omver gaat blazen. Radio bestaat ruim honderd jaar. Het medium heeft een beetje opschudding nodig. Rumour 'round the brand.

Ik kwam een tijdje geleden een wonderschone App tegen van een aantal publieke radiostations in New York. 't Ding is gratis en erg leuk. Mijn advies: download de App en check vooral de optie 'Discover'. Het is ook Radio, maar dan anders, heel anders….
Comments

224-2015

Het oude dorp


edge
Woensdag 12 augustus 2015
De afgelopen dertig jaar ben ik vaak naar Hilversum gereden, soms wel zeven keer per week. Altijd was tenminste één van de vier toegangswegen afgesloten. Het gemeentebestuur probeert het dorp namelijk al sinds mensenheugenis toegankelijker te maken. Het netto resultaat: iedere dag gigantische verstoppingen.

Tegenwoordig kom ik zelden meer in het dorp dat zich graag afficheert als 'mediastad'. Vandaag toevallig wel weer even. Gek dat je verwacht dat die verkeersproblematiek ook tot het verleden behoort. Als je het niet meer dagelijks ziet, denk je dat het er niet meer is. Stom. Alles stond weer hopeloos vast.

Gelukkig is er ook iets verbeterd. Op het terras van De Jonge Haan word je tegenwoordig redelijk snel geholpen (of het kwam omdat Jurgen naar al het bedienend personeel zat te knipogen).
Comments

216-2015

Audioboard


edge
Dinsdag 4 augustus 2015
Zo, het echte leven is weer begonnen. Lekker.
Vandaag een dagje Amsterdam met een paar afspraken en een leuk klusje voor 'BNR debat'.
Comments

174-2015

Let's get digital


edge
Dinsdag 23 juni 2015
't Is alweer een tijdje terug dat ik Sjors Fröhlich achter een radiomeubel twee gasten zag interviewen. Vandaag was 'ie opperspreekstalmeester bij een congres over de introductie van digitale radio in Nederland. Buitengewoon prettig om weer eens mee te maken. Aan de linkerkant van de tafel staan Menno Koningsberger en Jan Westerhof, twee hoge radiobazen en pleitbezorgers van Digital Audio Broadcasting (DAB).

Het nieuwste systeem heet DAB+ en gaat op termijn de FM-band vervangen. Dat verhaal hoor ik al ruim twintig jaar, maar nu schijnt er echt vaart in te komen. Het enthousiasme van de sprekers op het podium was in ieder geval groot en er werden opbeurende cijfers gepresenteerd. Ik zal hier onder het persbericht plakken dat ik -direct na afloop- in de mailbox vond.

In Noorwegen worden de FM-frequenties uitgezet in 2017. Dus mocht je tegen die tijd vakantieplannen hebben, dan moet je een nieuwe radio in je auto hebben, of voldoende tracks op je MP3-speler, anders wordt het stil tijdens de reis.

De Nederlandse overheid heeft ook wel eens jaartallen genoemd, maar daar zijn ze vanaf gestapt. Nu moet eerst de 100% van Nederland DAB+ kunnen ontvangen (veel zendmasten) en tenminste 50% van de bevolking via DAB luisteren. Daarna wordt de stekker uit de FM-zendmasten getrokken.

't Was een fijn congres met goedgeluimde radioliefhebbers, heerlijke hapjes, een optreden van Lange Frans en een prima cadeau om mee naar huis te nemen…. Ik kan nu radio blijven luisteren als de FM uitvalt.

______

PERSBERICHT Nederland kent succesvolle start digitale radio DAB+
 
Amsterdam, 23 juni 2015 – In vergelijk tot andere Europese landen kent Nederland de snelste start van digitale radio DAB+. Gerekend vanaf het moment van lancering betreft 6,2 procent van de verkochte radioproducten digitale radio DAB+. In vergelijking met de lancering de eerste twee jaar in Duitsland (5,2 procent) en Engeland (4,8 procent) is Nederland koploper. Dit bleek vandaag uit retail cijfers van GfK tijdens het symposium Dag van de Digitale Radio in Den Haag.
 
Ook waren er cijfers vanuit de automobielindustrie. In de eerste vijf maanden van 2015 werden ruim 16.000 auto’s verkocht met DAB+ aan boord. Dat is tien procent van alle verkochte auto’s. Volgens JATO Dynamics* een verdubbeling ten opzichte van dezelfde periode in 2014.
 
Sinds de start van radio-uitzendingen op DAB+ in september 2013 wordt door Digital Radio Nederland voorlichting gegeven over DAB+ digitale radio aan consumenten met onder meer de reclamecampagne ‘Let’s get Digital’. Digitale radio DAB+ biedt luisteraars meer keuze aan zenders dan FM, digitale geluidskwaliteit, en eenvoudige zenderkeuze op alfabet, overal in Nederland.
 
Jan Westerhof, voorzitter Stuurgroep Digital Radio NL: “De samenwerking tussen publieke en commerciële omroepen, overheid, fabrikanten, retailers en auto-industrie en een breed scala aan belanghebbenden blijkt goed te werken. De introductie van DAB+ digitale radio kost tijd. We hechten enorm aan commitment van alle partijen om de ingeslagen weg voort te zetten en ook in Nederland, net als in andere landen binnen Europa, met elkaar toe te werken aan de afschakeling van de FM.”
Comments

105-2015

Tunnelvisie


edge
Woensdag 15 april 2015
BNR Nieuwsradio heeft een nieuwe marketingslogan: "Zet je aan". Ze hebben er ook een leuke TV-spot bijgemaakt. Kijk maar even:



Ik heb de proef op de som genomen, maar op mijn autoradio bleef de ontvangst uitstekend….
Comments