go foto

350-2016

Zusje

edge Woensdag 16 december 2015
Een paar keer per week parkeer ik mijn auto bij Dauphine in Amsterdam. Zoals overal in de hoofdstad krijg je niet veel vierkante meters tot je beschikking. Het past en daarmee is ook alles gezegd.

Op de foto staan twee (bijna) identieke Volvo's. De linker is van mij, de rechter is er láter naast gezet. En dat is best bijzonder. Ik leg het uit.

Dit type auto heeft maar twee portieren en die zijn ontzettend lang. De deur moet zeker een centimeter of zestig open staan voordat je er over gaat denken om uit te stappen. De rechter auto staat nog geen veertig centimeter van de muur. De bestuurder is er dus -naar alle waarschijnlijkheid- aan de passagierskant uitgekropen. Dan moet je nog weten dat het redelijk rustig was in de parkeergarage.

Waarom dan al die moeite?

Dat weten alleen de liefhebbers van deze auto….

Maar nu wil ik natuurlijk wel weten welke collega een C70 rijdt.
Comments

335-2015

Inspiratie


edge
Dinsdag 1 december 2015
De laatste weken heb ik nogal vaak geschreven over mijn favoriete onderwerp: de media.

Het ging over mooie zaken, zoals de digitale toekomst en de geboorte van nieuwe initiatieven. Jammer genoeg kon ik niet voorbij gaan aan een nieuwe Hilversumse karaktermoord met de onlosmakelijke adviesbureaus, externe woordvoerders en dure advocaten.

Er was veel om over na te denken….

Vandaag iets dat superleuk is. Het radiostation waar ik op dit moment voor werk, hoort bij de twintig meest inspirerende ondernemingen van Nederland. Dat zeggen deskundigen… Jawel, jawel!!!
BNR Nieuwsradio staat ingeklemd tussen Adidas en Coca Cola. Hoe leuk is dat…

Bovendien heeft de website de afgelopen maand onwaarschijnlijk goed gedraaid.

I love my job!


edge

Illustratie overgenomen uit 'De Inspirerende 40'

Comments

322-2015

Dare to be great


edge
Woensdag 18 november 2015
Een paar dagen per week is BNR Nieuwsradio mijn werkterrein. Dat is een energieke plek in deze woelige periode, net na die gruwelijke aanslagen in Parijs. Maar ook vóór die tijd was ik al onder de indruk van het enthousiasme, de werklust en de creativiteit van een grote groep relatief jonge redacteuren. Iedereen rent echt de naden uit z'n onderbroek.

BNR heeft een minder riant budget ter beschikking dan Radio 1, de publieke evenknie van het nieuwsstation. BNR is dan ook kleiner, maar een stuk zelfbewuster. De programmamakers zijn lekker leergierig en voortdurend op zoek naar verbetering van hun 'shows'. Bij het koffie-apparaat (en de bakken vol gratis fruit) hangen ter inspiratie de Gouden Regels van radiogoeroe Valerie Geller.

Het is een plezier om bij deze club een tijdje rond te lopen.
Comments

282-2015

Radioruzie


edge
Vrijdag 9 oktober 2015
De laatste dag van de week is een goed moment om je straatje schoon te vegen en voor een symposium. Vandaag was ik in het Amsterdamse restaurant Dauphine bij een informatieve sessie over DAB+. Die afkorting staat voor Digital Audio Broadcasting, versie 2.0. Het wordt de vervanger van de huidige FM-band.

Heel prominent radioland was aanwezig. Ik noem er voor het gemak twee, namelijk Veronica-ochtendjock Jeroen van Inkel en NPO Radiobaas Jan Westerhof. De heren kregen -tijdens een uitzending van BNR- woorden. Jeroen liet zich ontvallen dat DAB+ slechts een tijdelijke oplossing is. Hij denkt dat we in de toekomst uitsluitend nog radio gaan luisteren via Internet (kortweg: IP). Jan, die de laatste jaren zijn ziel en zaligheid heeft verkocht aan de uitrol van DAB+, wil dat natuurlijk niet horen. Hij zat in het publiek en sprong op als een getergde tijger. De redactie van BNR voorzag emotie op de Radio en gaf Westerhof snel de microfoon. Het liep met een sisser af. De heren bleven heren….

Het zou fijn zijn voor dit blog als ik er nog een derde mening op na zou houden. Dat is jammer genoeg niet het geval. Ik kies voor een zouteloos compromis en ben het met beide mannen eens.

DAB+ is here to stay, maar uiteindelijk gaat IP zorgen voor het grootste bereik. Er moeten nog wel wat zaken worden opgelost. In de eerste plaats zullen de kosten van databundels op mobieltjes stevig omlaag moeten (liefst gratis voor audiodoorgifte) en internet zal veel meer verkeer aan moeten kunnen. Nu loopt alles vast als heel Nederland plotseling Radio gaat luisteren via het web…

Kortom: er komende spannende jaren aan voor de radio-industrie, zeker als je weet dat jongeren steeds minder gaan luisteren naar de traditionele zenders. Deze 'Generatie Z', ook wel: 'the Screenagers', houdt van snacks and bites. Ze willen alleen korte fragmenten, geen langdurige radioshows. Je kunt er donder op zeggen dat er binnenkort een gloednieuw audio-initiatief ontstaat dat de bestaande stations omver gaat blazen. Radio bestaat ruim honderd jaar. Het medium heeft een beetje opschudding nodig. Rumour 'round the brand.

Ik kwam een tijdje geleden een wonderschone App tegen van een aantal publieke radiostations in New York. 't Ding is gratis en erg leuk. Mijn advies: download de App en check vooral de optie 'Discover'. Het is ook Radio, maar dan anders, heel anders….
Comments

246-2015

A'dam


edge
3 september 2015
Twee keer per week naar Amsterdam = 2x file + 2x inspiratie + 2x leuke mensen!
Comments

216-2015

Audioboard


edge
Dinsdag 4 augustus 2015
Zo, het echte leven is weer begonnen. Lekker.
Vandaag een dagje Amsterdam met een paar afspraken en een leuk klusje voor 'BNR debat'.
Comments

105-2015

Tunnelvisie


edge
Woensdag 15 april 2015
BNR Nieuwsradio heeft een nieuwe marketingslogan: "Zet je aan". Ze hebben er ook een leuke TV-spot bijgemaakt. Kijk maar even:



Ik heb de proef op de som genomen, maar op mijn autoradio bleef de ontvangst uitstekend….
Comments

362-2014

edge
Dinsdag 30 december 2014: Laatste klusje voor het eind van het jaar....: een 'audioboard' voor het programma 'Newsroom' van BNR-nieuwsradio!

Nou ja, helemaal klaar ben ik nog niet, want het thuiskantoor moet nog worden opgeruimd. Het is traditie om het nieuwe jaar met een schoon bureau te beginnen. Ik ga aan de slag...
Comments

260-2014

edge
Vrijdag 19 september 2014: Oude mensen zijn 'merkentrouw'. Dat betekent dat ze niet snel veranderen van shampoo, kruidenboter, of type ondergoed.

Voor mij heeft dat niets te maken met leeftijd, want al sinds mensenheugenis ben ik heftig verknocht aan Volvo en Apple. Ik gedraag me als een onbezoldigd marketeer, een evangelist, niets is me te dol om te zeggen hoed goed die twee merken zijn. Als mensen kritiek hebben op mijn Grote Liefdes (ze bestaan echt) dan doe ik alsof het langs me heen gaat en lach een beetje. Ondertussen voelt het als dolksteken in de buurt van het hart....

Dat ter inleiding op het verhaal van vandaag.
Ik heb voor het eerst een landelijke reclamespot voor de radio ingesproken. Mijn ervaringen met inspreekwerk beperken zich vooralsnog tot integere documentaires, wervende bedrijfsfilms, TV-promo's, radiojingles en nog wat meer van dat soort zaken. Een spot voor een commercieel bedrijf mocht nooit, want dat zou imagoschade voor mijn werkgever kunnen betekenen. Nu ik weer eigen baas ben, is er meer mogelijk. Veel meer.

Die bewuste reclamespot wordt -vanaf nu- uitgezonden op een landelijk nieuwsstation. Leuk toch?!
Er is slechts één klein puntje: de spot is gemaakt voor Microsoft!!!!!
Apple eat your heart out....
Comments

243-2014

edge
Dinsdag 2 september 2014. Mensen vragen wel eens: "Is er iets dat je leuker vindt dan Radio maken?".

Meestal komen er ook meteen een paar suggesties achteraan, zoals fotografie, toveren met taal, webpagina's vormgeven, documentaires inspreken, een boek schrijven, of adviezen geven. Ik roep dan altijd blijmoedig dat mijn rijtje van leuk werk nog veel langer is: interviews uitwerken, scripts schrijven, oude Volvo's rijden en meer van dat soort zaken.

Mijmeren
Je mag me voor al die activiteiten 's nachts uit bed bellen (bij wijze van). Toch is er één ding wat ik vandaag misschien het aller-, allerleukst vond. Niet het Radiomaken zelf, maar het mijmeren over Radio.
Dat deed ik met één van de smaakmakers van Radio 1: Jurgen van den Berg.

Radio-dna
Jurgen is opgebouwd uit Radio-dna. Hij denkt Radio, hij ademt Radio, hij is Radio. Een stilte in een gesprek heet bij hem een 'witje' en als je een ander onderwerp wilt aansnijden, dan het liefst met een intellectueel 'bruggetje'.

Luistercijfers
Jurgen en ik filosofeerden dus over hoe het allemaal anders kan, nog beter, nog mooier. De NPO-zenders 1 t/m 6 schoten tijdens ons gesprek in marktaandeel omhoog. Zelfs een paar commerciële partijen waren -voor tips- graag bij ons aangeschoven.... We zaten bij 'the Beachclub' op het Mediapark. De zon schroeide m'n benen uit de spijkerbroek en de drankjes waren koud.

Zo komt het dat ik vandaag het denken leuker vond dan het doen....
Comments

063-2014

edge
Woensdag 5 maart: Je hebt werkdagen en langdurige leermomenten. Vandaag zat vol met het laatste. En het ging de hele dag over innovatie. Hoe leuk is dat!

Brainstorm
De ochtend begon met een brainstorm bij mijn favoriete hoofdredacteur van BNR Nieuwsradio.
We hebben ons gebogen over de mores in de journalistiek. Daar kun je maar beter heel veel over praten in tijden dat de mediawereld volledig op z'n kop staat. We zijn er nog niet uit, maar wel weer een stukje opgeschoten. Je kunt er binnenkort alles over lezen in mijn nieuwe eBook 'Brand Journalism'. Even geduld nog AUB.

Mediacollege
De middag heb ik doorgebracht op school. De opdracht was om uit te zoeken hoe het nu precies zit met de relatie tussen onderwijs en sociale media. Dat moet toch kunnen in een paar uur...

Fotomodellen
De ontvangst op het Mediacollege in Amsterdam was prettig en exemplarisch. Ik stond plaatjes te schieten van de voorgevel van het gebouw om dit blog wat op te leuken toen zich spontaan twee meisjes bij mij meldden. "Meneer mogen wij ook op de foto?" Ik vond het allemaal prima, als er maar iets te zien zou zijn van de hoofdingang. De dames stonden binnen twee seconden op de goede plek. Na afloop van de shoot (1 plaatje) moesten ze beoordelen of het wat geworden was. "Cool, die moet op Facebook, meneer." Ik vond het allemaal prima, want er is iets te zien van de hoofdingang en het is er leuker op geworden.

edge
InHolland
Binnen was het allemaal een tikkie serieuzer. Doekle Terpstra sprak vol vuur over de inzet van Twitter bij de reorganisatie van Hogeschool InHolland. De kern van zijn boodschap: gebruik de sociale media vooral om de strategie van je bedrijf aan de buitenwereld duidelijk te maken. Zet nooit een bericht online dat haaks staat op je missie, ook niet als het een privébericht is.

edge
Dell
Simone Versteeg, PR & Corporate Communications Manager bij Dell, was het ontzettend vaak met de vorige spreker eens. Ze voegde nog wel toe dat het ook belangrijk is om heel actief bezig te zijn met het beantwoorden van tweets en posts. "Laat weten dat je reacties belangrijk vindt en dat je er mee aan de slag gaat. Behandel je volgers met respect en pas op dat je meer bent dan broadcaster van je eigen succesverhalen".
Verder heb ik van haar vooral onthouden dat PR-afdelingen van grote bedrijven inmiddels geen regie meer hebben over de communicatie. Bij Dell zit een complete afdeling 24/7 achter beeldschermen om te monitoren wat er op de sociale media en internet allemaal over het bedrijf wordt gezegd (eens kijken hoe snel ze deze website in de smiezen hebben). De medewerkers krijgen -als ze dat willen- sociale mediatraining. Als ze eenmaal een certificaat op zak hebben, kunnen ze namens Dell naar hartenlust tweeten en babbelen. Wat mij betreft de enig juiste aanpak.

Kennisnet
Tot slot kwam Madelief Keyser van Kennisnet met een strakke Prezi op de proppen. Ze nam de belangrijkste technologietrends in het onderwijs met ons door. Volgens Madelief zit het met 'connectiviteit' op scholen helemaal goed. De angsten of ambities van de begindagen zijn verdwenen en iedereen is volledig connected. Het is -volgens het trendrapport- onderdeel van het werk geworden. Net daarvoor had een bezoeker nog verzucht dat docenten zo wars zijn van mobieltjes, apps en ander modern ongemak.
Ik heb geen idee wie ik moet geloven, maar er is voldoende verschil van inzicht voor een vervolgconferentie. Wil iemand me dan weer uitnodigen, heel alsjeblieft.
Comments

044-2014

edge
Donderdag 1302-2014: Het is de tijd van de Winterspelen. Dagelijks zien we op de televisie sporttoppers op een erepodium staan. Ik vind het prachtig als de vlag wordt gehesen en het Wilhelmus klinkt.
Niet in alle bedrijfstakken worden talenten zo geëerd. Vanavond zat ik naast Mireille aan een tafel bij restaurant Zilt & Zoet. Mireille gaat ook altijd voor goud, met minder neemt ze geen genoegen. Wat ze aanpakt, wordt een succes. Een scheve schaats rijdt ze niet. Jammer genoeg had haar baas dat niet in de gaten. Mireille stapt dus over. Ze maakt een transfer naar een bedrijf dat haar met vlag en wimpel binnen haalt.
De naam van het restaurant was een mooie metafoor: 'zoet' voor Mireille en 'zout' voor haar vorige werkgever (maar dat zal 'ie later pas begrijpen als haar nieuwe baas uitbundig het volkslied voor haar zingt).
Comments