go foto

125-2015

HG OK


edge
Dinsdag 5 mei 2015
De Intratuin is niks voor mij. 't Is er te groot en te druk. Bovendien vind ik de meeste snuisterijen en hebbedingetjes niet mooi.

Maar vanochtend moest het toch gebeuren. Ons gazon ziet er hopeloos uit: meer mos dan gras en heel veel kale plekken. Omdat deze bevrijdingsdag prachtig begon en er voor de middag warme voorjaarsregen is voorspeld, leek het verstandig om even een doosje zaad (€21,95!) te gaan halen.

Tijdens mijn wandeling over het reusachtige landgoed dat Intratuin heet, kwam ik in één van de bijgebouwen het complete assortiment van schoonmaakmiddelenbedrijf HG tegen. Op de display de tekst: "Gezien op TV". "Gehoord op TV" had ik nog leuker gevonden, maar je kunt niet alles hebben….

En er hing ook nog nostalgie aan een houten wand.

edge
Ik ga vaker naar de Intratuin….
Inmiddels valt de regen met bakken uit de lucht. Nieuw gras zaaien komt er niet meer van vandaag…
Comments

106-2015

Think Different


edge
Donderdag 16 april 2015
Tijdens het avondeten stellen we elkaar vragen. Bijvoorbeeld: "Waar werd je vandaag blij van?"
Ik wist het dit keer meteen: van een vergaderkamer!
Wat???

Vanmiddag zat ik op de vierde etage van een voormalige krantenpand in Amersfoort. Bij gebrek aan lezers is de krant verdwenen en wordt het gebouw bevolkt door creatievelingen. Ze zijn allemaal zelfstandig: geen baas, een onzeker inkomen en heel veel plezier.

Mijn gastheer van vandaag, Hans, heeft een eigen kamer. Op de binnenkant van de deur staat een oude reclamecampagne (1997-2002) van computerfirma Apple. Helemaal rechts onderaan zijn -in kleine letters- de credits geplakt: 'Apple Inc.'

Ik dacht nog: dat is een enorme tegenstrijdigheid, want de computerbouwer wilde met de advertentie onafhankelijkheid prediken. Er wordt gejubeld over mensen die zich los maken van gevestigde ideeën en hun eigen vrije geest volgen. Zo'n verhaal moet je eigenlijk niet ondertekenen met de naam van een multinational, maar ja, het is natuurlijk wel gewoon een advertentie….

Toen ik weer thuis was, heb ik via Google nog even gezocht naar de originele campagne. Vreemd genoeg kan ik die naamsvermelding nergens terug vinden. Er zijn versies zonder vermelding van de bedrijfsnaam en er zijn versies met alleen dat mooie grafische appeltje waar een hap uit is. Sterker nog: Apple heeft pas in 2007 gekozen voor de toevoeging 'Inc.' en toen was deze campagne al vijf jaar beëindigd.

De vraag is nu: waar komt dat 'Apple Inc.' vandaan op de deur van Hans? Ik weet het niet, maar ik werd wel heel blij toen ik tijdens de zoektocht al die oude video's weer langs zag komen…..

Comments

062-2015

Kunst Kijk Route 2015


edge
Dinsdag 3 maart 2015: Vanochtend had ik een afspraak in het oude pand van de Amersfoortse Courant. Daar zit tegenwoordig een heel nest met talentvolle zzp'ers. Je kunt geen opdracht verzinnen, of er is wel iemand die je kan helpen.

In dat gebouw zetelt ook de organisatie van de KunstKijkRoute. In de lift naar de vierde etage vond ik een doos vol nieuwe brochures voor 2015. Zooooó leuk: mijn B.B. King-foto staat er in. Tienduizend keer.....

De KunstKijkRoute is een tocht langs een lange rij kunstenaars in Amersfoort. Dit jaar doet het Keistad Collectief voor de eerste keer mee. We gaan vol trots onze expositieruimte aan de Stadsring voor het publiek openstellen. Bij ons krijg je fraaie fotografie te zien. Kom maar kijken op één van de volgende zondagen: 15 maart, 19 april, 17 mei, 20 september, 18 oktober en 15 november.

De KunstKijkRoute van Amersfoort is een van de oudste open-ateliersroutes van Nederland en de enige die zes maanden per jaar open is.
Jaarlijks worden de ateliers en galeries bezocht door ongeveer drieduizend kunstliefhebbers.
Comments

355-2014

edge
Dinsdag de 23ste: Vandaag zie ik allemaal mooie plaatjes.
Dom, dom, dom, de camera ligt thuis. Gelukkig is er dan de iPhone nog...!
Comments

343-2014

edge
Donderdag de 11e van de twaalfde: 't Was weer feest vandaag.

Ik mocht naar Hilversum.
Bert was er met de hele crew van
Zooost Creative, net als de opdrachtgever met een eigen team en mijn technische held Jan Pieter natuurlijk. De studio was bijna te klein.

Gelukkig hadden ze voor mij een rustig plekje -ergens achteraf- gereserveerd. Met een eigen bordje.... Jippie!!!!
Comments

337-2014

edge
Pakjesavond 2014.

Roken stinkt, 't is ongezond en nog duur ook.

In films zie je geen rokende helden meer. Op TV is het opsteken van een sigaar, sigaret of pijp verboden. Reclamemakers kijken tegenwoordig wel uit met een campagne waarin een roker te zien is. Voor je het weet, krijg je allerlei actiegroepen achter je aan en wordt er gedreigd met de reclamecodecommissie. Kortom: doe het niet, kap er mee, stop!

Vanochtend had ik werkoverleg in een café in Hollandsche Rading. Tot mijn verrassing hing er op het terras een blijde, oude dame aan een paal. Ze drinkt en rookt. Blijkbaar kon dat nog toen Sicco dit schilderij in 1978 maakte. 't Is een toonbeeld van maximale gezelligheid.

Ik vraag me alleen af wat ze nou toch onder haar rechter oksel klemt. Is dat echt een stokbrood? Bah!
Comments

335-2014

edge
Woensdag de 3e: 't Is feest!
Ik mag een grote serie TV-commercials inspreken.

Vandaag was ik op de set waar de beelden worden geschoten. 't Was er een drukte van belang. De lege fabriekshal was tot de nok gevuld met kranen die duizenden Euro's per dag kosten, lenzen waar je een middenklasse auto van aanschaft en heeeel veel creatieve geesten.

In een flits dacht ik een bekende te zien. Z'n hoofd kwam boven een keukenmuurtje uit. Hij kende mij ook, zei de baard.
Je gaat aan alles twijfelen rond 5 december.

edge
Comments

263-2014

edge
Maandag de 22ste: Meet Mark!

Mark is een jonge mediaprofessional. Hij begeleidt stagiaires bij het maken van videoproducties. Mark gaat het maken, mark my words.

Er zijn dus jonge mensen die zich afvragen hoe journalistiek en marketing elkaar kunnen vinden. Hoe je beeldtaal en storytelling kunt inzetten om klanten aan grote merken te binden. Hoe je commerciële bedrijven en non-profit organisaties kunt helpen om een transparant verhaal te vertellen. Op welke wijze je alle distributiekanalen moet inzetten om consumenten ambassadeurs te maken voor een product.

Het zijn vragen die ook bij mij leven en waar nog geen sluitend antwoord op is. Lees het boekje 'Brand Journalism' er maar op na (zie de bannerlink). We weten wel dat we in een turbulente mediamarkt zitten met eindeloos veel nieuwe mogelijkheden. Het is leuk om daarover van gedachten te wisselen. Vandaag deed ik dat met Mark.
Tof!

edge
Comments

260-2014

edge
Vrijdag 19 september 2014: Oude mensen zijn 'merkentrouw'. Dat betekent dat ze niet snel veranderen van shampoo, kruidenboter, of type ondergoed.

Voor mij heeft dat niets te maken met leeftijd, want al sinds mensenheugenis ben ik heftig verknocht aan Volvo en Apple. Ik gedraag me als een onbezoldigd marketeer, een evangelist, niets is me te dol om te zeggen hoed goed die twee merken zijn. Als mensen kritiek hebben op mijn Grote Liefdes (ze bestaan echt) dan doe ik alsof het langs me heen gaat en lach een beetje. Ondertussen voelt het als dolksteken in de buurt van het hart....

Dat ter inleiding op het verhaal van vandaag.
Ik heb voor het eerst een landelijke reclamespot voor de radio ingesproken. Mijn ervaringen met inspreekwerk beperken zich vooralsnog tot integere documentaires, wervende bedrijfsfilms, TV-promo's, radiojingles en nog wat meer van dat soort zaken. Een spot voor een commercieel bedrijf mocht nooit, want dat zou imagoschade voor mijn werkgever kunnen betekenen. Nu ik weer eigen baas ben, is er meer mogelijk. Veel meer.

Die bewuste reclamespot wordt -vanaf nu- uitgezonden op een landelijk nieuwsstation. Leuk toch?!
Er is slechts één klein puntje: de spot is gemaakt voor Microsoft!!!!!
Apple eat your heart out....
Comments

197-2014

edge
Vrijdag 19 juli 2014: Het ondernemerschap komt met verrassingen.

Voor vandaag had ik me ingesteld op broodnodige, administratieve klusjes. Dat kan thuis en het leek me geen ramp, want buiten houd je de oksels echt geen vijf minuten droog. Het is subtropisch in Nederland. Binnen is het koel. Prima dus!

Maar nog voor de middagstond hadden zich al een paar uithuizige spoedjes aangemeld. En zo zat ik plotseling weer bij JP in die vermaarde geluidsstudio te Eemnes.
We hebben een reclamespotje gemaakt over een vochtwerend middel. De fabrikant moet eens weten hoe we hebben zitten zweten....
Comments

275-2012

edge
3 oktober 2012: 't Is ontzettend leuk bij mij op het werk. Winking Overal kom je van dit soort moordtekeningen tegen. Maar, geen zorgen, het is alleen maar marketing… Pas geleden is een nieuwe, spannende jeugdserie op TV gestart en dat wordt ook intern een beetje ludiek gecommuniceerd.

Comments

182-2012

Op dit veld flink veel opslag, maar om dat er ook nog eens bij te zetten...

02-07-2012
2 juli 2012: De dag dat in Engeland een nieuwe bankencrisis opbloeit.

Comments